Station Schiphol krijgt opknapbeurt dankzij vertraagd EU-project

Een miljardenproject voor één Europees spoorveiligheidssysteem waardoor treinen sneller en dichter op elkaar kunnen rijden, loopt forse vertraging op. Met het geld dat daardoor blijft liggen, krijgt station Schiphol een enorme opknapbeurt.

Station Schiphol krijgt een grote opknapbeurt. Beeld anp
Station Schiphol krijgt een grote opknapbeurt.Beeld anp

Het zogeheten ERTMS-project, waarvoor Nederland al 2,6 miljard euro opzij heeft gezet, is een zorgenkindje. In Nederland vreest de Auditdienst Rijk - controleur van de overheid - dat het project ontspoort. De accountants zien zulke enorme problemen bij de controle op het reilen en zeilen, dat ze hoogstwaarschijnlijk over 2015 geen goedkeurend stempel afgeven.

Grote lidstaten, zoals Frankrijk en Duitsland, blijken beloftes tot 2020 over de invoering van het systeem niet na te komen. De Europese Commissie moet de plannen bijstellen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) grijpt daarom in. Ze heeft de Tweede Kamer vandaag laten weten uit voorzorg in een lagere versnelling te schakelen.

Spoor
ERTMS moet een veiliger Europees spoor opleveren. Ook kunnen er zonder gevaar meer treinen rijden. Straks ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag. Ook kan de trein niet harder rijden dan toegestaan en remt het zo nodig zelf af.

Het is niet voor het eerst dat er problemen zijn met het grote project: in 2014 leed de projectcontrole al onder een fors gebrek aan personeel. Ook werd destijds niet goed met de risico's en de planning omgesprongen.

Staatssecretaris Dijksma noemt het signaal zonder omhaal 'zorgelijk'. 'Ik vind het belangrijk dat dit eerst goed op orde wordt gebracht met hulp van het per 1 november gestarte team.'

De vertraging, die kan oplopen tot jaren, biedt een belangrijke kans: vele miljoenen aan reserveringen blijven ineens onbenut. Het leeuwendeel van het vrijgevallen geld zal worden gebruikt voor een 'forse investering' in een opknapbeurt voor station Schiphol, ook om de groei van het aantal passagiers aan te kunnen. Coalitiepartijen VVD en PvdA steunen deze bestemming.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden