Station RAI: van uit de hand gelopen tramhalte tot écht station

Station RAI is uitgebreid met een extra perron en twee treinsporen. Wat begon als een uit de hand gelopen tramhalte wordt langzaamaan een écht station.

Vanmorgen was de officiële opening van het vernieuwde station RAIBeeld anp

Vergelijk het met hoe het pleegt te gaan met een miniatuurtreintjesfanaat. Eerst staat de opstelling in een bijkamertje: het past prima, het aantal sporen is beperkt en als het lastig wordt, leg je gewoon een omleidinkje aan. Maar als het aantal treintjes en stationnetjes te groot wordt, moet er worden verhuisd, naar de slaapkamer of de rommelzolder. Ook hier is het echter meestal een kwestie van tijd voordat de baan te groot wordt en naar een oplossing buiten de deur moet worden gezocht.

Amsterdam heeft tien treinstations en groeit ook uit zijn jasje. Reizigersaantallen nemen toe en de ruimte om uit te breiden is allesbehalve voor de hand liggend. Ook bij station RAI bijvoorbeeld, een van de kleinere stations in de stad, is het woekeren met ruimte. Omdat het station aan zo'n belangrijk spoor ligt, dat tussen Almere en Amsterdam, is uitbreiding van het aantal sporen en de capaciteit van de perrons dringend noodzakelijk.

Logistieke puzzel
Dus werd er de afgelopen jaren gebouwd op het talud tussen de Rivierenbuurt en Buitenveldert. Op de hooguit vijftien meter ruimte die nog beschikbaar was tussen het spoor en de ringweg A10 was het af en toe priegelen, zegt projectorganisator van aannemer BAM Edwin van Wegen, staande op het fonkelnieuwe perron. 'Het was een kwestie van goed voorbereiden, nadenken over elk mogelijk probleem wat je tijdens de bouw zou kunnen tegenkomen. Een logistieke puzzel.'

Want autoverkeer en treinreizigers bleven gebruikmaken van de ruimte. 'We hebben een periode van twee weken elke nacht gewerkt omdat er een hoogwerker op de A10 moest staan en er nog maar één rijbaan beschikbaar was voor auto's. Mooi om te zien hoe je voorbereidingen zich dan uitbetalen.'

Vanmorgen was de officiële opening van het vernieuwde station RAI. Wat nog niet eens zo veel jaren geleden begon als een uit de hand gelopen tramhalte, wordt hoe langer hoe meer een écht station. Het ene lullige perronnetje met aan beide zijden een spoor, is nu een complex van roltrappen, perrons en treinrails. Hoewel het nieuwe perron met twee sporen klaar is, zullen hier pas in augustus de eerste treinen rijden.

Hollen-of-stilstaanstation
RAI is een beetje een hollen-of-stilstaanstation: gemiddeld stappen er per werkdag zo'n 6500 mensen in en uit. Maar tijdens evenementen in de RAI kan het er razend druk zijn: gedurende de Huishoudbeurs verdubbelt het aantal bijna. En tijdens middelgrote tentoonstellingen komen elke dag twee- tot vierduizend reizigers extra op het station.

Maar belangrijker nog dan dat is dat het deel uitmaakt van OV SAAL, een project waarbij het spoor tussen Schiphol en Lelystad wordt verbeterd. Ten zuiden van de stad wordt het spoor verdubbeld en de aanpak van het station is hiermee onlosmakelijk verbonden. Het betekent dat de kans op verstoringen en daarmee vertragingen aanmerkelijk kleiner wordt, zegt een woordvoerder van ProRail. 'Nu is het zo dat als er ergens één ding fout gaat, het overal opstroopt. Met meer spoor ben je gewoon flexibeler.'

Beeld anp
Op de hooguit vijftien meter ruimte die nog beschikbaar was tussen het spoor en de ringweg A10 was het af en toe priegelenBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden