Stastep Segway krijgt Europees hoofdkantoor in Amsterdam

Segway, fabrikant van tweewielige sta-scooters, vestigt zijn Europees hoofdkantoor in Amsterdam.

Segwayrijders op de Zeedijk. De scooterfabrikant opent vandaga zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam Beeld Floris Lok

Het kantoor, dat zal worden geleid door de Nederlander Dennis Hardholt, komt aan de Hogehilweg in Zuidoost. Het zal zowel de zakelijke markt in Europa gaan bewerken, als de introductie van nieuwe producten voor consumenten begeleiden. Naast kantoorruimte is er ook plek om Segways te testen.

Naast Segway gaat het daarbij ook om producten van de Chinese eigenaar, Ninebot. Daaronder, later dit jaar, de éénwielige Ninebot One S2 en de Segway Mini pro, een soort hoverboard met een stuurstang tot de knieën.

De elektrische Segway werd in 2001 met veel bombarie gelanceerd in de VS. In de maanden daarvoor was met een uigekiende campagne de verwachtingen rondom 'project Ginger' enorm opgeklopt.

Bescheiden beloftes?
De 100 miljoen dollar kostende ontwikkeling werd mede-gefinancierd door een groot aantal corryfeën uit de internetwereld, onder wie Steve Jobs (Apple) en Jeff Bezos (Amazon).

Dat leidde vóór de presentatie tot de meest wilde speculaties, over een nieuw soort internet of een vliegende auto aan toe.

De beloftes van Segway waren niet veel bescheidener. Het voertuig zou volgens uitvinder Dean Kamen het ontwerp van steden veranderen doordat mensen zich niet meer te voet of met de auto zouden voortbewegen.

Mall cop
Maar die toekomstvisie werd nooit werkelijkheid. De status van ultiem gadget werd in de VS al snel ondergraven omdat ze veelvuldig werden gebruikt door bewakers in winkelcentra en als zodanig belachelijk werden gemaakt in speelfilms. Dat vorig jaar een cameraman op een Segway bij het WK Atletiek Usain Bolt van de sokken reed, hielp evenmin.

In plaats van steden en verkeer te veranderen, werden Segways her en der verboden, onder meer in Nederland waar ze jarenlang niet op de openbare weg mochten rijden. Ze zijn nu vooral in gebruik bij organisatoren van bedrijfsuitjes en toeristische rondleidingen en bij sommige bedrijven voor beveiligingstaken.

Mijnwerker
Kamen heeft al sinds 2009 niets meer te maken met het bedrijf. Hij verkocht het aan een Britse oud-mijnwerker en miljonair, die negen maanden later op zijn eigen Segway van een klif stortte.

Het bedrijf maakte daarna vooral naam met het aanspannen van rechtszaken tegen vermeende patentschenders, onder meer fabrikanten van de inmiddels even populaire als omstreden 'hoverboards'.

Eén van de aangeklaagden was het Chinese Ninebot. Maar in plaats van een schadevergoeding deed die - met succes - vorig jaar een overnamebod.

De Ninebot One S2 die Segway dit jaar ook in Nederland op de markt brengt Beeld Ninebot
Een hoverboard. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden