Plus

Startup Fest in Amsterdam: Als één deal slaagt, gaat de vlag uit

Met hoog bezoek van de topmannen van Apple, Google, Uber en Airbnb trekt Startup Fest vanaf dinsdag veel bekijks. Maar wat brengt het festival de start-ups?

Een van de sprekers in Amsterdam: Uber-baas Travis KalanickBeeld ANP

Het balboekje van Neelie Kroes betaalde zich royaal uit. Tijdens een werkbezoek aan Silicon Valley werd de oud-Eurocommissaris en speciale gezant van de Nederlandse regering voor de start-ups met een boodschappenbriefje op pad gestuurd om een 'postergast' binnen te halen voor Startup Fest.

En ze kwam terug met het hele assortiment. Bestuurders van Apple, Uber, Airbnb en Googlemoeder Alphabet verschijnen dinsdag in de Beurs van Berlage bij het festival dat Amsterdam op de kaart moet zetten als brandpunt van start-upbedrijvigheid.

En dat terwijl de start-ups en investeerders nou niet meteen op het festival zaten te wachten.

Toen het idee voor Startup Fest opkwam, zetten ze het en masse op een zuchten. "Niet nóg een event, zeiden ze," lacht Jim Stolze, met prins Constantijn de drijvende kracht achter Startup Fest. "Er is geen tekort aan evenementen voor start-ups, zeker niet in Amsterdam."

Massale bijeenkomst
De oplossing werd gevonden door deels al bestaande evenementen in het hele land aaneen te smeden. Dat had meteen het voordeel dat het niet één massale bijeenkomst wordt.

"Er is niks vervelender dan een programma dat voor tachtig procent langs je heen gaat omdat het zo algemeen is. Het is veel krachtiger als iedereen zijn eigen niche opzoekt," weet Stolze als organisator van TedX-sprekersconventies in Nederland.

"En je kunt niet met tienduizend mensen spreken, je wilt de tien juiste mensen spreken." Het gevolg is een week vol kleinere evenementen voor verschillende sectoren.

Zo draait het woensdag om de 'fintech', de innovatieve oplossingen voor het kapitaalverkeer die banken het vuur na aan de schenen leggen. Donderdag wordt in het onderzoekscentrum van Shell gesproken over energie.

Jullie claimen tijdens het Europese voorzitterschap van Nederland aandacht voor ondernemerschap. Was dat nodig?

Jim Stolze: "Toen wij hiermee kwamen stond dat nog niet op de agenda. Het begint al bij kinderen. We hebben coderdojo's waar kinderen leren programmeren. Daar gaat het óók om: dat kinderen in plaats van acht uur naar Youtube kijken ontdekken hoe gaaf het is om zelf iets te bouwen. Dat afgestudeerden niet uit automatisme bij een groot bedrijf gaan werken maar zelf iets beginnen, risico nemen."

"Dit is ook een moment om te vieren wat is bereikt. Start-ups hebben al meer toegang tot kapitaal en talent. Het is nog niet perfect, maar Amsterdam staat hoog in de internationale ranglijstjes. Er komt veel samen: de belangstelling -anderen zeggen: de hype- voor start-ups komt op een hoogtepunt, de termijn van Neelie loopt af en het Europees voorzitterschap."

Ooit gedacht dat het zo groot zou worden: met topmensen van Uber, Airbnb, Google en Apple?

"Ik had gedacht dat eentje 'ja' zou zeggen. Dat was het plan! Ik weet van TedX: je hebt altijd één publiektrekker nodig. Daar komen de mensen voor. En juist de gasten die ze niet kenden, blijken razend interessant. Zo werkt het, de postergedachte. We vangen de aandacht van de wereld voor ons echte verhaal over start-ups."

Is het voor jullie gasten ook een blijk van waardering voor de opmars van Amsterdam als start-upstad? Een soort zoen van de juf?

"Dat helpt. Maar de stad trekt ook. Je zult nooit iemand tegenkomen die zegt: ik wil wel, jammer alleen dat het in Amsterdam is. Deze ceo's willen ook graag het vuurtje opstoken voor de start-ups. De topman van Uber, Travis Kalanick, spreekt 's middags voor de hele BV Nederland. Uber is zo onderhand de personificatie van disruptie, van verdienmodellen die onderuit worden gehaald door start-ups."

"Hij gaat ze vertellen: jullie gaan er allemaal aan, als jullie niet oppassen! Terwijl wij in de Beurs van Berlage bezig zijn, komen honderd ceo's uit Europa in Krasnapolsky bijeen voor een-op-eensessies over wat ze van start-ups kunnen opsteken. Want het is niet of-of. De toekomst is aan start-ups die samenwerken met grote bedrijven."

Prins Constantijn dat het al geslaagd is als één start-up er een deal aan overhoudt. Maar zo werkt het toch niet?

"Ik denk dat hij zich nog bescheiden uitdrukte. Ik denk dat we alle vijftienhonderd deelnemende startups, rijp en groen, op weg helpen. Al is het maar door een gesprek wat ze hier hebben, een challenge waar ze aan meedoen, een presentatie. We hebben een app die start-ups in contact brengt met investeerders, een soort Tinder. Als er één deal slaagt gaat de vlag uit, maar ik denk dat het er veel meer zijn."

Maar de gedachte dat een Amsterdamse start-up bij jullie toegang krijgt tot de grote jongens en daar iets aan overhoudt is toch niet reëel?

"Die stappen al snel weer in hun vliegtuig, dat klopt. Maar daar gaat het ook niet om. Door onze gasten krijgen we de aandacht van de hele wereld. Veel interessanter is wat er op het festival gebeurt rond de start-ups."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden