Stampvolle trams komen amper vooruit in drukke stadsverkeer

Het Amsterdamse GVB wil tientallen extra trams en bussen kopen. Het ov wordt te vol, mede door de vele toeristen. De tram loopt ook steeds vaker vast in de mensenmassa's.

Trams zitten vaak barstensvol, onder meer door een groeiend aantal toeristen, die met de Amsterdam Travel Card onbeperkt kunnen reizen in de stad. Beeld Rink Hof
Trams zitten vaak barstensvol, onder meer door een groeiend aantal toeristen, die met de Amsterdam Travel Card onbeperkt kunnen reizen in de stad.Beeld Rink Hof

Het gebruik van het openbaar vervoer in Amsterdam is in 2015 explosief gegroeid. De groei was met zes procent drie keer zo hoog als de voorgaande jaren. Het GVB wil het aantal trams en bussen uitbreiden om te voorkomen dat het tegen de grenzen aanloopt.

Een derde deel van de toename wordt veroorzaakt doordat toeristen het openbaar vervoer beter weten te vinden. Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen beperkt de drukte in het openbaar vervoer zich niet langer tot de ochtend- en de avondspits, maar is het de hele dag druk. 'Voertuigen zitten soms te vol en dat kan leiden tot problemen.'

Tientallen trams
Het GVB wil in overleg met de gemeente en de Stadsregio versneld extra materieel bestellen. Volgens Van Huffelen moeten er tientallen trams en bussen bijkomen. 'De vloot moet worden uitgebreid. Amsterdam groeit en dat is mooi, maar het betekent ook dat er meer moet worden geïnvesteerd in openbaar vervoer.'

Ook buiten het openbaar vervoer wordt het steeds drukker: tijdens de vrije dagen tussen kerst en oud en nieuw liepen trams en bussen op een aantal plaatsen in de binnenstad volledig vast. 'Zo erg hebben we het nog niet meegemaakt. We zullen sneller dan we nu al doen verkeersstromen moeten scheiden, zodat trams en bussen niet vast komen te staan.'

De groei van toeristen in het ov neemt nog sneller toe dan het toerisme naar de stad in het algemeen. Volgens Van Huffelen is dit mede te danken aan de Amsterdam Travel Card van de NS en het GVB, waarmee buitenlandse bezoekers onbeperkt reizen vanaf Schiphol en in Amsterdam. 'Die wordt echt goed gebruikt. Maar ook voor dagkaarten weten toeristen het GVB te vinden.'

Reizigersgroei
Het intensievere gebruik van het openbaar vervoer vraagt veel van het GVB en het materieel. Van Huffelen wil dat er versneld meer trams en bussen worden besteld. Ook moet onderhoud 's nachts en in het weekend worden gepleegd, zodat materieel overdag beter kan worden ingezet.

Het grootste deel van de reizigersgroei zit bij de tram: dat steeg met zeven procent. Het aantal metroritten nam toe met vijf procent; de bus noteerde een groei van vier procent.

In 2015 voerde het GVB per dag gemiddeld 622.000 reizigersritten uit. Over heel het jaar zijn dat er 227 miljoen. In 2010 was het aantal reizigersritten nog 200 miljoen.

Lees vandaag (08-01) in Het Parool het volledige interview met GVB-directeur Alexandra van Huffelen: 'Zo heftig hebben we het nog niet meegemaakt'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden