Stadshartinfarct

AMSTERDAM - Het verkeer in het Amsterdamse stadshart dreigt deze zomer door opbrekingen tot stilstand te komen. De IJtunnel gaat dicht, de Prins Hendrikkade wordt afgesloten en de metro zal niet rijden tussen het Centraal Station en het Amstelstation.

''Het wordt een gigantische operatie, in omvang één van de grootste die we ooit in Amsterdam hebben gehad,'' aldus Cas van Eerden, de nieuwe stadsregisseur van Amsterdam. Hij maakt de plannen vanmiddag bekend bij de start van een grote communicatiecampagne.

Buurtbewoners ontvangen vanmiddag informatie over omleidingen en alternatief vervoer. Maandag 30 juni is de eerste dag waarop de stad door de samenloop van werkzaamheden op slot gaat.

De Nieuwe Leeuwarderweg, de toegangsweg naar de IJtunnel, wordt afgesloten van 27 juni tot 25 augustus. Dat is vanwege werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn. Eén tunnelbuis blijft gedeeltelijk open voor lijnbussen, nood- en hulpdiensten en voor speciaal en aanvullend vervoer van Connexxion en Stadsmobiel. Dat wordt langs de reparatiewerken geleid.

In precies dezelfde periode wordt de oost-westverbinding van de Prins Hendrikkade afgesloten op het stuk tussen de Geldersekade en de Martelaarsgracht, en tussen het Kattenburgerplein en de brug over de Oude Schans, waar een noodsluis wordt gebouw.

Volgens Van Eerden is het nog wel mogelijk vanaf het Damrak met de auto rechtsaf de Prins Hendrikkade te volgen. Omgekeerd, vanaf het Kattenburgerplein, is het niet meer mogelijk met de auto richting het CS te rijden.

Van 30 juni tot en met 17 augustus gaat ook nog het metroverkeer eruit tussen het CS en Amstel, voor groot onderhoud aan de oostlijn.
Verder gaan de grote werkzaamheden aan de De Clercqstraat en de Van Baerlestraat gewoon door. Hetzelfde geldt voor de bouw aan de metrolijn rond het CS.

Volgens Van Eerden worden de werkzaamheden bewust tegelijkertijd uitgevoerd. ''De stad gaat gecontroleerd op slot,'' aldus Van Eerden. ''Dat betekent dat de opbrekingen wel zo worden geregeld dat Amsterdam niet echt potdicht zit. Wel doen we het werk tegelijkertijd. Als we het achter elkaar zouden doen, wordt de stad veel te lang onbereikbaar.''
Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden heeft Van Eerden gekozen voor een relatief stille periode: tijdens de bouwvak en de schoolvakanties. Verder zorgt het GVB voor alternatief vervoer en wordt Stadsmobiel ingezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden