Plus

Stadshart Amstelveen krijgt langverwachte verbetering

De mall komt eraan. Na de Mall of the Netherlands bij Den Haag wil Unibail-Rodamco in Amstelveen aan de slag. 'Wij concurreren meer met De Efteling of Walibi dan met andere winkelcentra.'

De Rembrandthof in Stadshart Amstelveen. Eigenaar Unibail-Rodamco wil de straat overkappen en een winkelgebied met veel horeca ontwikkelenBeeld Mats van Soolingen

De faillissementsgolf in de Nederlandse winkelstraat is maar een voorbode van de veranderingen die het winkellandschap te wachten staan. De Frans-Nederlandse winkelcentrumgigant Unibail-Rodamco, eigenaar van vier grote winkelgebieden in ons land, gaat het de kansarme winkel nog wat lastiger maken.

In Leidschendam bij Den Haag bouwt het sinds kort aan de Mall of the Netherlands, een op Amerikaanse leest geschoeide, 500 miljoen euro kostend winkelpretpark waarin winkelen niet langer boodschappen doen is, maar een dagje uit, met veel horeca en vermaak.

Amstelveen, waar Unibail eigenaar is van het Stadshart, zal volgen, met ingrepen die tot 200 miljoen euro kunnen kosten. Ook in de stadscentra van Almere en Zoetermeer wil het bedrijf blijven ontwikkelen.

Niveau
"Onze Nederlandse winkelcentra hebben niet het niveau van onze 52 grote centra in de rest van Europa," zegt Otto Ambagtsheer, Beneluxtopman van Unibail-Rodamco. "Voor Nederlandse begrippen zijn ze heel behoorlijk, maar ze voldoen niet meer aan de wensen van winkelier en consument."

Unibail wil leren van de winkelmalaise. "Winkels, winkelketens maar ook winkelgebieden die niet innoveren, krijgen het steeds moeilijker. De afgelopen anderhalf jaar hebben we ­gezien waar dat toe leidt: faillissementen en winkelsluitingen."

"Veel oude winkelmerken waren niet relevant meer voor de consument. Nederlandse ketens als V&D, Perry Sport en Macintosh, die niet tijdig hebben vernieuwd, worden nu vervangen door buitenlandse varianten die wel hebben geïnnoveerd: grote merken als Hudson's Bay, JD Sports en Kiko Milano.

Maar ook Nederlandse ketens als Rituals, Douglas, Action of Gstar. Als ik zie wie er overleven, zijn dat winkels met een sterk concept, een duidelijk merk en een aansprekend assortiment."

Uitstraling
Die nieuwe winkelier eist een ander soort winkel. "Winkelmerken willen meteen knallen. Ze eisen méér vierkante meters en hoge winkelpuien om zo veel mogelijk beleving te bieden, diensten te kunnen verlenen en uitstraling te genereren."

"Je ziet dat ook in Amsterdam, aan het Rokin of het Gelderlandplein. Maar een heleboel winkelruimte en een heleboel plekken in Nederland zijn daar niet geschikt voor."

Ook de consument verandert. "Eten en drinken wordt steeds belangrijker. Al onze marktonderzoeken wijzen uit dat consumenten niet meer uitsluitend komen winkelen, maar een dagje uit zoeken. Boodschappen doen is uit."

In zijn nieuwe centra voegt het bedrijf dan ook veel horeca en veel vertier - zoals bioscopen of attracties - aan het winkelaanbod toe. "De Mall of the Netherlands, die we nu bouwen in Leidschendam, wordt on-Nederlands. Er komen op 116.000 vierkante meter 280 winkels, twintig restaurants en een bioscoop van Kinepolis." Het complex moet jaarlijks veertien miljoen bezoekers trekken.

"Onze ambitie is om dat ook in Stadshart Amstelveen te bereiken, binnen de mogelijkheden daar. Winkeliers staan in de rij voor Amstelveen, maar de geschikte winkelruimten zijn er op. We willen erg graag van start met herontwikkelen."

Zo worden plannen uitgewerkt om een deel van het Stadshart te overdekken en wil Unibail uiteindelijk ook het oudste gedeelte van het centrum vernieuwen. "Amstelveen is dan heel goed in staat weer een alternatief te worden voor de overvolle winkelstraten in Amsterdam-Centrum."

Ook in Brussel bouwt Ambagtsheer momenteel aan zo'n nieuwe mall, voor 550 miljoen euro. "We zullen er absoluut het winkellandschap mee vernieuwen. Andere winkelgebieden die daarin niet meegaan, zullen het nog moeilijker krijgen."

Otto Ambagtsheer

Stapte in 2015 over van Schiphol, waar hij de winkels ‘achter de douane’ beheerde, naar Unibail-Rodamco.

'Maak woningen van kansloze winkels'

Volgens Otto Ambagtsheer is een flinke sanering van het Nederlandse winkellandschap onontkoombaar. "Ik denk dat heel veel overbodige winkelruimte een rol kan spelen bij het oplossen van de woningproblemen, zoals eerder ook is gebeurd met de vele leegstaande kantoren."

"Er zijn te veel kansloze winkelgebieden met verdeeld eigendom, waardoor het heel moeilijk is broodnodige vernieuwingen door te voeren die nodig zijn om te blijven voldoen aan de behoeften van winkels en consument."

"Alleen winkelcentra en winkelstraten in het centrum van grote steden zullen het goed blijven doen. Alles wat daar tussen zit, gaat het moeilijk krijgen."

Hij verbaast zich erover dat veel overheden en ontwikkelaars die veranderingen niet zien. "Ondanks alle winkelfaillissementen gaan sommige gemeenten vrolijk door met het toevoegen van winkelruimte, ook op plekken waar dat helemaal niet meer kan."

Zo verzet Unibail zich openlijk tegen de plannen voor een outletcentrum in Zoetermeer, op een kilometer afstand van 'zijn' stadshart. "Dat zal de bestaande winkels kannibaliseren."

Met outletcentra in Lelystad, Roermond, Roosendaal en eentje bij Halfweg (tussen Amsterdam en Haarlem) in aanbouw, is de grens volgens hem ook wel bereikt. "Bij Halfweg kun je ook vraagtekens zetten. Maar wij hebben ons er niet tegen verzet, omdat we niet denken dat het Amstelveen zal beconcurreren."

Bovendien heeft de outletwereld zulke uitverkoopcentra achter zich gelaten en nestelen uitverkoopwinkels zich inmiddels pal in de steden. "Kijk naar Saks off 5th en TK Maxx, die steeds meer winkels openen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden