Stadsgezichten: Ringweg A10

File in de spits op de A10. Foto ANP

Met zijn 32 kilometer lengte is de Ringweg A10 het langste bouwwerk van de stad. De bouw ervan nam een kleine dertig jaar in beslag. Het eerste stuk van de Ring, dat behalve de Coentunnel ook het Coentunneltracé tussen de tunnel en het Bos en Lommerplein omvatte, werd geopend in 1966. Vervolgens werden achtereenvolgens de verdere Ring West en de delen Zuid, Oost en Noord in gebruik genomen. In 1990 werd het sluitstuk, de Zeeburgertunnel, voor het verkeer geopend en daarmee was de Ringweg rond.

Als gevolg van zijn uitzonderlijke lengte doorsnijdt de Ring een grote variatie aan stedelijke milieus en alleen al om die reden is hij bijvoorbeeld als leidraad voor een stadsverkenning zeldzaam interessant. De A10 passeert het IJ en de Amstel, woonwijken, bedrijventerreinen, havengebieden, stadslobben en groene scheggen. Vanaf de weg gaan de stad en het buitengebied het ene moment schuil achter geluidsschermen en boompartijen, het andere geven ze zich prijs in vluchtige doorkijkjes of weidse vergezichten. Een enkele keer ontvouwt zich voor de ogen van de weggebruiker een dubbelzijdig Panorama Mesdag, op de schaal van een beginnende metropool.

Mede door de afwisselende ligging in tunnels, verdiept, op maaiveld, of gedragen door dijklichamen, bruggen en viaducten, wisselt het gebouw van de A10 voortdurend van gedaante. De breedte van het wegprofiel varieert van een meter of dertig in delen van de Ring West, tot wel driehonderd meter plaatselijk voor de Ring Zuid. Beneden of boven de weg, en soms gelijkvloers, wordt de Ring 114 keer gekruist door de meest uiteenlopende verkeersroutes. In de bermen van de Ring, tegen en direct naast het wegtalud, ligt een onvermoede groene wereld van postzegelparken, hondenuitlaatgebieden, jeu de boules-banen en kinderboerderijen. Onzichtbaar weggestopt onder de A10 liggen enkele atoomschuilkelders uit de Koude Oorlog. Een verborgen ruimte voor een spoortunnel die nooit werd gebouwd, is een geliefde locatie voor stiekume dansfeesten.

Rondom de Ring wemelt het dan ook van de plannen die tot doel hebben om de verbinding te verbeteren tussen de werelden aan beide zijden, en de snelweg meer te integreren in de stad. Deze opgave heeft telkens een andere gedaante en wordt met steeds weer andere voorstellen beantwoord: dokmodellen, doorlopend bebouwde stadsradialen, ecologische linten, kunstwerken in onderdoorgangen en nog heel veel meer. Een ander deel van de opgaven heeft te maken met de verkeersstromen over de Ring, dus beweegt als het ware met de Ring mee. Hierbij gaat het vooral om vragen die voortkomen uit veranderingen van de verkeersintensiteit. Die kunnen leiden tot plannen voor weguitbreidingen, maar ook tot ideeën voor milieuvoorzieningen of speculatieve voorstellen om de snelweg plaatselijk om te vormen tot een stadsboulevard. (ARCAM/Dave Wendt)

Naam: Ring A10
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Adres: Geen! Maar de A10 loopt over of direct langs het grondgebied van de gemeentes Amsterdam (negen stadsdelen), Ouder-Amstel, Diemen, Landsmeer en Oostzaan.
Oplevering: 1966-1990

Bij ARCAM is van 14 november tot en met 23 januari de tentoonstelling Ring A10 te zien, in het kader van een onderzoek naar deze stadssnelweg. Zie: www.arcam.nl.

Berm Ringweg Noord. Foto ARCAM
Deze woningen staan direct aan de ringweg. Foto ANP
Luchtfoto van een file op de Ring. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden