Opinie

'Stadsdelen houden zich bij evenementen niet aan hun eigen regels'

Vergunningen voor festivals en andere evenementen worden vaak niet volgens de regels verstrekt. De vergunningverleners doen maar wat, stelt journalist Erik Brouwer vandaag in een opiniestuk in Het Parool.

De vergunning voor het festival Flying Dutch werd slechts vier dagen van tevoren verleendBeeld anp

Wie in Amsterdam een evenement wil organiseren, moet een vergunning aanvragen. Grote evenementen met meer dan tweeduizend bezoekers moeten uiterlijk 1 december zijn aangemeld voor het daarop volgende jaar, aldus de website van de gemeente Amsterdam.

Voor kleinere evenementen geldt een termijn van minimaal acht weken voorafgaand aan het evenement. Diverse stadsdelen hanteren afwijkende termijnen, maar voor grote evenementen is de minimale aanvraagtermijn vaak 16 of 24 in plaats van 8 weken.

Duidelijke regels kunnen organisatoren helpen bij het tijdig plannen, maar die regels zijn ook bedoeld voor andere belanghebbenden. Volgens de Algemene Wet Bestuursrecht moet de vergunningverlener burgers in de gelegenheid stellen hun zienswijzen naar voren te brengen, zodat deze eventueel meegenomen kunnen worden in de uiteindelijke vergunning. Voor het indienen van een zienswijze hanteert de gemeente een termijn van zes weken.

Aanvraagtermijn
Om iedereen te helpen heeft de gemeente een draaiboek voor evenementenvergunningen opgesteld; daarnaast staan op de website zowel aanvragen als verleende vergunningen. Maar wanneer je over de afgelopen zes weken de verleende vergunningen bekijkt, is bij geen van de vergunningsaanvragen de termijn van acht weken vóór het evenement aangehouden. De gemiddelde termijn is elf dagen.

Drie evenementen uit de laatste zes weken hadden een omvang van 5000 à 7500 bezoekers, waarvoor de meeste stadsdelen volgens hun eigen regels een aanvraagtermijn langer dan acht weken hanteren. Twee daarvan werden meer dan een week ná het evenement gegund - met terugwerkende kracht dus. De uitschieter: een evenement waarvoor de vergunning tachtig dagen na het evenement werd aangevraagd. Van de 26 verleende vergunningen zijn er tien die nul tot drie dagen van tevoren werden aangevraagd.

Kwaliteit en kosten
Gevolg is dat ook de tijd tussen vergunningsverlening en het evenement vaak extreem kort is. In geen enkel geval werd de termijn van zes weken gehaald. Bij 12 van 26 evenementen werd de vergunning verleend nadat het evenement had plaatsgevonden. In deze gevallen wordt het voor belanghebbenden (ja, dat kunt u ook zijn) onmogelijk een zienswijze in te dienen of bezwaar aan te tekenen.

De gemeente houdt zich dus niet aan zijn eigen regels, die natuurlijk wel tellen wanneer je als burger je belasting niet op tijd betaalt.

Is dit een nieuw probleem? Zijn de stadsdelen sinds kort overbelast? Nee, al in maart 2012 bracht de gemeentelijke Rekenkamer een rapport uit over de kwaliteit en kosten van de dienstverlening rondom evenementenvergunningen. De Rekenkamer constateerde dat diverse stadsdelen zich vaak (32 tot 53 procent) niet hielden aan de minimale aanvraagperiode van acht weken. Ook bij de vergunningverlening werd de termijn van zes weken vaak (48 tot 100 procent) niet gehaald. Stadsdeel West spande de kroon: twaalf procent van de vergunningen werd verleend nadat het evenement had plaatsgevonden. Het recente Flying Dutch (Olympisch Stadion) is een mooi voorbeeld: gepland op 30 mei, vergunning verleend op 26 mei.

Welkom in Amsterdam, waar iedereen doet waar hij zin in heeft. Ambtenaren zijn daarop geen uitzondering.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie achter te laten.

Beeld Eigen foto
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden