Stadsdeel West niet blij met snelheidsverhoging A10

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu). ©anp Beeld
Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu). ©anp

Dirk de Jager, portefeuillehouder milieu en verkeer in Stadsdeel West, noemt de gevolgen van het voorstel van minister Schultz om de maximum snelheid op de Ring A10 rond Amsterdam te verhogen naar 100 kilometer per uur, onaanvaardbaar.

Regelgeving

Op de A10 West is de maximum snelheid op dit moment 80 km/uur. Dat zou binnen het voorstel van minister Schultz 100 km/uur worden. Automobilisten mogen sinds november 2005 op het westelijk deel van de A10 maximaal 80 kilometer per uur rijden. Dit heeft volgens Stadsdeel West geleid tot een betere doorstroming van het verkeer. Ook is de concentratie fijnstof in de lucht afgenomen.

Dirk de Jager: 'Uit metingen blijkt dat de concentraties fijnstof na verlaging van 100 tot 80 km/uur daalden met 7%, dieselroet met 15%. Hoognodig, want er wonen duizenden mensen binnen een straal van 300 meter van de A10 die nu al hun ramen niet open kunnen zetten. Zij krijgen nu te maken met nog hogere fijnstofconcentraties en nog meer geluidsoverlast.'

Geen voordelen
De verhoging van de maximum snelheid zou volgens de portefeuillehouder ook praktisch geen voordelen met zich meebrengen. 'Het verhogen van de snelheid levert amper tijdwinst op, het gaat om een stuk weg van een paar kilometer. Ik verwacht geen betere doorstroming.'

Minister Schultz is van mening dat de snelheid omhoog kan omdat auto's tegenwoordig schoner zijn. Volgens De Jager wordt dit effect echter teniet gedaan doordat er tegenwoordig aanzienlijk meer auto's zijn dan enkele jaren geleden.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden