Stad subsidieert rondvaartboten - en weigert ze vervolgens

Rondvaartboten die in 2015 met hulp van ruim 100.000 euro gemeentesubsidie duurzaam zijn gemaakt, moeten de stad uit omdat ze geen vergunning hebben gekregen.

Diverse reders klagen al jaren over de herziening en krijgen nu een beetje gelijkBeeld anp

Dat staat in documenten die Waternet dinsdag heeft vrijgegeven.

In 2015 zette wethouder Udo Kock (Water) diverse ondernemers in het zonnetje die met tienduizenden euro's subsidie hun boot hadden omgebouwd.

Geen vergunning
Reder Tomas de Smidt van rederij 't Smidtje was er een van: "We kregen bijna 40.000 euro per boot. Ik heb dit gebruikt om een elektrische motor in drie van mijn schepen te sleutelen, een eigen investering van 200.000 euro."

Zijn verduurzaamde schepen hebben geen vergunning gekregen. In totaal geldt dat voor acht omgebouwde elektrische schepen die door Kock werden gesubsidieerd en beloond met een certificaat van duurzaamheid.

De Smidt: "Je doet je best om mee te helpen als de gemeente wil vergroenen, maar sindsdien is het beleid dusdanig veranderd dat ik en de gemeente die investering natuurlijk nooit hadden moeten doen."

Reder Frans Heijn vindt het kolderiek dat Kock, tevens wethouder Financiën, geld uitdeelde voor de renovatie van boten die hij nu niet meer toelaat op de grachten. "Dat is natuurlijk zonde van de subsidie. En bovendien, er is niets minder duurzaam dan het vernietigen van acht boten."

Klachten
In opdracht van Kock vernieuwt Waternet het vergunningenstelsel van de rondvaartsector. Het doel is een schone vloot van kleinere elektrische boten, die niet meer in handen is van enkele grote reders. Ook was het stelsel waarbij vergunningen konden worden verhandeld niet meer in lijn met Europese regels.

Diverse reders klagen al jaren over de herziening en krijgen nu een beetje gelijk. Want de uitkomst van de vergunningsronde laat naast de uitsluiting van gesubsidieerde schepen nog meer opmerkelijke gevolgen zien.

Nieuwkomers
Vele reders verliezen boten, maar de grote rederijen P. Kooij en Canal Company hebben volgens branchevereniging Verenigde Rederijen Amsterdam via een truc hun boten gered van de sloop.

Beide rederijen kregen vergunningen voor twaalf schepen, wat betekent dat zij de rest van hun vloot zouden moeten verkopen, maar nu blijkt dat twee kleine ondernemers, Haerlem bv en Waterweelde bv., dit voorjaar de overige boten van P. Kooij hebben gekocht en daarmee de benodigde vergunningen hebben binnengesleept.

Ook de Canal Group (nu Stromma) heeft enkele schepen verkocht aan een nieuwkomer, waarmee deze boten zijn behouden. 'Dit zijn de stromannen van De Kooij Groep en de Canal Groep,' aldus een brief van de VRA aan de gemeente. 'De regels zijn bewust omzeild en de gemeente heeft deze truc niet doorzien.'

Juridisch in orde
Op het stadhuis wordt koortsachtig onderzocht hoe de uitkomst van de vergunningsronde zo heeft kunnen uitpakken. "Zowel Waternet als de dienst juridische zaken hebben dit in onderzoek," aldus een woordvoerder.

Familieconcern P. Kooij zegt dat alles juridisch in orde is. "We wilden onze boten voor de stad redden en ons personeel aan het werk houden." Ook rederij Kooij zou in 2015 tienduizenden euro's subsidie hebben ontvangen om alle motoren schoner te maken.

Lees ook: Rederijen moeten boten naar de schroot sturen

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden