Update

Stad nog grotere bouwput

AMSTERDAM - Met zeven megabouwprojecten, zoals de afsluiting van de IJtunnel gedurende acht weken, en dat drie zomers lang, plus nog eens 293 kleinere bouwprojecten, zit Amsterdam aan zijn taks. Er komt niet één bouwproject meer bij.

''Nog meer hinder en opbrekingen kan de stad gewoon niet aan,'' zegt stadsregisseur Cas van Eerden, die woensdag de bouwprojecten aan of bij hoofdwegen bekendmaakt. Van Eerden heeft dit besluit zelf genomen. ''Ik heb het mandaat gekregen hierover zelfstandig te beslissen.''

Hij heeft ook een aantal werkzaamheden in de stad tegengehouden. Van Eerden: ''De Mauritskade moet nodig worden opgeknapt. Zo moet er een andere fundering onder de weg komen. En het Johannes Vermeerplein zou aangepakt moeten worden. Maar deze twee projecten hebben geen voorrang, en mogen de komende drie jaar niet worden uitgevoerd. Ik heb dat werk naar achteren geschoven en niet in de planning meegenomen.''

De stadsregisseur moet steeds zorgvuldig afwegen wat wel en niet kan. Afgelopen zomer besloot Van Eerden ook al tot het afsluiten van de IJtunnel voor acht weken. Toen gebeurde dat in combinatie met het deels afsluiten van de Prins Hendrikkade, en het stilleggen van de metro-oostlijn.

''Een unieke combinatie,'' aldus Van Eerden. ''Maar het verkeersinfarct, dat velen verwachtten, bleef gelukkig uit. Wijzelf dachten dat deze afsluitingen in de zomer konden, en we hebben gelijk gekregen.''

Van Eerden zegt dat hij door dit soort ervaringen steeds beter aanvoelt wat de stad aankan. Volgens hem is bij een opbreking eerst sprake van een moeilijke gewenningsperiode, waarna het verkeer via omleidingen toch langzaam zijn weg vindt. ''Ik ga ook altijd in de begintijd zelf even kijken,'' zegt Van Eerden. ''Vaak nemen we dan aanvullende maatregelen, en dan gaat het wel weer.''

Een goed voorbeeld is het net begonnen werk aan de Stadhouderskade voor het vervangen van de riolering. De omleiding via de Hobbemakade verloopt volgens Van Eerden na aanloopproblemen naar wens. De huidige situatie duurt tot 1 januari, en daarna wordt de Stadhouderskade in beide richtingen afgesloten tot Koninginnedag. Als de toeristen komen, moet de oude binnenring weer open zijn.

Ook de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn blijven de stad belasten. ''Maar deze projecten hebben altijd voorrang,'' aldus Van Eerden. Het verkeer zal rond het Centraal Station worden gehinderd door de boor die de grond in moet. Later krijgt de stad last van vrachtverkeer dat de opgegraven grond tussen 2012 en 2013 gaat wegrijden.

Het ingrijpende werk aan de veertig jaar oude IJtunnel is nodig om aan de huidige veiligheidseisen te voldoen. Hetzelfde geldt voor de Piet Heintunnel, die in 2012 en 2013 wordt aangepakt, hoewel deze nog maar net tien jaar staat. Daarna is de Zeeburgertunnel aan de beurt.

Het is ook een kwestie van plannen. Als de IJtunnel deze zomer dicht is, wordt bijvoorbeeld meteen ook het Mr. Visserplein aangepakt.

Verder wordt de Amstelveenseweg volgens Van Eerden met uiterste voorzichtigheid op de schop genomen, eerst het noordelijke stuk tussen de Overtoom en de Zeilstraat, daarna het zuidelijke deel. ''Als je alles tegelijk sluit, loopt het verkeer wel vast,'' aldus Van Eerden. (TON DAMEN)

De gemeente moet tot 2014 alle tunnels in de stad renoveren. Foto Peter Elenbaas
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden