'Stad moet tienduizend parkeerplaatsen op de grachten opheffen'

Om ruimte te creëren moet de stad tienduizend parkeerplaatsen op de grachten opheffen. Dat is een van de aanbevelingen van een grote groep deskundigen.

Auto's vormen nu vaak een muur van blik tussen de huizen en het water Beeld anp

Ook zouden auto's van bewoners een plekje moeten vinden in de vele al bestaande parkeergarages. Overblijvende parkeerplaatsen zouden zo veel mogelijk autodeelplaatsen moeten worden. Bezoekers moeten worden gestimuleerd de auto zo veel mogelijk buiten het centrum achter te laten.

De deskundigen werkten eerder deze maand langdurig aan een Masterplan Binnenstad Amsterdam. Zij werden door wethouder Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening) opgeroepen taboes te doorbreken in een veelomvattend plan voor de binnenstad in 2036.

Cargohubs
Andere veranderingen die door de deskundigen op verzoek van Stad-­Forum zijn onderzocht zijn onder meer het weghalen van tramlijnen uit smalle staten in de binnenstad waardoor het openbaar vervoer aan snelheid wint, de bouw van cargohubs aan de randen van het centrum waar vrachtwagens goederen afleveren en de aanleg van doorgaande fietsstraten voor goede oost-westverbindingen.

Volgens verkeersdeskundige Christiaan Kwantes van adviesbureau Goudappel Coffeng tonen de cijfers aan dat parkeerplaatsen enorm veel ruimte in beslag nemen. "De binnenstad telt ongeveer 15.000 parkeerplaatsen op straat, waarvan er ongeveer 10.000 worden gebruikt door vergunninghouders."

Weinig gebruikt
Uitzonderingen daargelaten worden auto's in de binnenstad heel weinig gebruikt. Harde cijfers om het gebruik van de auto in de binnenstad te meten, zijn niet voorradig, maar onderzoek naar de auto's in de ondergrondse garage op het Staringplein nabij de Overtoom tonen volgens Kwantes aan dat ze hoofdzakelijk stilstaan.

"Het aantal verkeersbewegingen per parkeerplaats is daar 0,5. Een auto die 's morgens uitrijdt en 's avonds weer terugkomt, komt aan twee. Ik verwacht dat deze cijfers voor de binnenstad nog lager zijn."

Parkeerplaatsen op straat opheffen en daarvoor in de plaats ruimte maken voor bewoners in bestaande parkeergarages, zouden een beter aanzien van de stad geven, zegt Kwantes.

"Nu vormen auto's vaak een muur van blik tussen de huizen en het water. De vrijgekomen ruimte kun je gebruiken voor voetgangers en bijvoorbeeld bankjes langs de grachten."

Kenniswerkers
Fietsers en voetgangers krijgen in het Masterplan Binnenstad ruim baan. De Amsterdamse economie moet zich nog meer dan nu richten op kenniswerkers, hoogopgeleide werknemers.

Indirect scheppen zij nieuwe banen in de dienstverlening en de horeca, juist ook voor lageropgeleide Amsterdammers. De voorgestelde veranderingen moeten ervoor zorgen dat de binnenstad weer past bij Amsterdammers, aldus Stad-Forum.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden