Sporten is een levensstijl voor deze fitgirls op leeftijd

Attentie, jongeren! De sporter op leeftijd traint echt niet alleen vanwege gezondheidsproblemen. Voor deze vijf vrouwen is het een levensstijl. En die showen ze op sociale media. 'Met mijn foto's wil ik anderen inspireren.'

Mabel van den Dungen (53): 'Krachttraining is mijn prozac' Beeld Brenda de Vries

Mabel van den Dungen (53) is schrijver, coach en eigenaar van een innerhealth center. Ze heeft een relatie en een zoon. Sport vijf keer per week: kracht-, ­kettlebell- en conditietraining.

"Als kind lag ik met brood met pindakaas in bed en at boter uit de koelkast. Ik groeide op in een disfunctioneel gezin en at mijn ellende weg. Op mijn dertiende begon ik met hardlopen. Vier jaar later kwam hier krachttraining bij. Dat is sindsdien mijn natuurlijke prozac."

"Als ik train let ik op mijn voeding; ik vind het zonde het harde werk in de sportschool teniet te doen. Gemiddeld sport ik vijf keer per week. Vaak vragen mensen zich af hoe ik het doe als alleenstaande, werkende moeder, maar zij snappen niet dat sport mijn religie is."

"Om anderen te inspireren, post ik foto's van mezelf en filmpjes van work-outs op sociale media. De reacties zijn over het algemeen positief, al zit er weleens een engerd bij die over mijn borsten begint."

Vasten
"Mijn ultieme doel is gelukkig zijn. Sporten is voor mij onderdeel van de heilige driehoek, naast mediteren en liefhebben. Daarnaast vast ik elke dag, wat inhoudt dat ik vijf uur per dag mag eten, en de overige uren alleen thee en koffie drink. Om drie uur 's middags eet ik mijn eerste maaltijd, om acht uur de laatste. Dit geeft mij extreem veel mentale focus."

"Ook ben ik op dit moment vegan, maar dat kan binnenkort weer veranderen, ik probeer alles uit. Met vasten zal ik echter nooit stoppen. Het is voor mij een soort uitgesteld verlangen, omdat ik in die uren alles eet waar ik zin in heb."

"Mijn uiterlijk laat mij inmiddels koud, ik zie het als een leuke bonus. Ik vind het leven gewoon leuker als ik mentaal, fysiek en emotioneel honderd procent kan geven. En hoe je je van binnen voelt, straal je uit naar buiten."

Iris Klein (43): 'Er zit een soort beest in mij' Beeld Brenda de Vries

Iris Klein (43) heeft een kledingwinkel, is getrouwd en heeft drie kinderen. Sport twaalf keer per week: twee keer bikramyoga, vijf keer kickbokstraining, twee keer hardlopen en drie keer krachttraining.

"Vroeger stond ik altijd al vooraan met gym. Dat heb ik nu nog. Ik wil van het leven genieten en er vol voor gaan. Zin om te sporten heb ik niet ­altijd, maar ik zet me daar overheen. Het geeft veel energie en ik voel me ­onaantastbaar na een training."

"Door mijn zwangerschappen heb ik een tijd minder gesport. Op een gegeven moment keek ik naar mijn benen en ik herkende ze niet terug. Er was tien jaar was voorbij geflitst. Het ergste vond ik dat ik niet meer krachtig was, ik merkte dat mijn leeftijd een rol ging spelen."

"Door het sporten kwam mijn fanatieke ik weer naar boven. Er zit een soort beest in mij, met name tijdens hardlopen. Het is nooit goed genoeg. Van een week rust word ik chagrijnig, daarom gaat het sporten op vakantie gewoon door. Rustdagen inbouwen vind ik lastig, dat geef ik eerlijk toe."

Jaloers
"Sinds kort heb ik een Instagram­account voor mijn sportfoto's en selfies. Ik merkte namelijk dat mensen mij ontvolgden op mijn persoonlijke account. Ook kreeg ik soms jaloerse reacties. Met mijn foto's wil ik anderen inspireren en laten zien dat als ik het kan, iedereen het kan."

"Op het schoolplein krijg ik ook weleens opmerkingen. Mensen vragen dan of ik nog niet genoeg ben afgeval­len. Het zou niet in mij opkomen om dat aan iemand te vragen. Toch word ik nooit moe van mijn manier van leven. Ik kom steeds dichter bij mezelf."

Ashkaine Hora Adema (52): 'Ik ben nog steeds niet goed in sport' Beeld Brenda de Vries

Ashkaine Hora Adema (52) is ceo Jimmy Nelson Pictures en voorzitter Jimmy Nelson Foundation. Ze is ­getrouwd en heeft drie kinderen. Sport tien keer per week: zes keer krachttraining en vier keer pilates.

"Ik ben vroeger gepest op school om het feit dat ik zo slecht was in sport. Toen ik veertien was heeft mijn gym­lerares iets verschrikkelijk onaardigs naar mij geroepen, waarna ik nooit meer wilde sporten."

"Een paar maanden voor mijn vijftigste verjaardag ging ik bij mezelf te rade: wat zou ik nog echt graag willen doen? Voor sport had ik een diepe afkeer ontwikkeld, haast een trauma. Ik had er ondertussen mijn imago van gemaakt dat ik niet sportte."

"Vijftig worden is een raar moment, je kunt dan links- of rechtsaf. De natuur gooit je hormoon­huishouding op de schop, waardoor je gemakkelijk dik en chagrijnig wordt."

Verslaafd
"Veel vrouwen leggen zich daar bij neer. Ik post foto's van mezelf op sociale media om te laten zien dat dat lariekoek is. Je hoeft niet humeurig, slecht slapend of opvliegerig te worden tijdens de overgang."

"Mij wordt vaak gevraagd of ik verslaafd ben aan sporten, omdat ik een uur per dag train. Het lijkt alsof een uur Netflixen meer wordt geaccepteerd dan een uur sporten."

"De eerste maand heb ik bijna elke dag mijn tranen moeten wegslikken tijdens de training. Ik moest door mijn trauma heen. Mijn trainers hebben mij hier doorheen gesleept. Nog steeds ben ik niet goed in sporten, maar ik ben toegewijd. Als ik iets doe, doe ik het heel erg goed. Ik ben van mening dat niks ter wereld een fit en sterk lijf in de weg staat."

Marijn van Staveren (58): 'De spierpijn vond ik lekker' Beeld Brenda de Vries

Marijn van Staveren (58) werkt in een museum en daarvoor jaren in het onderwijs. Ze heeft een relatie. Sport vier à vijf keer per week: conditie- en krachttraining, zwemmen en pilates.

"Ik zat op jazzballet toen de Jane Fonda-fitnesshype uit Amerika kwam overwaaien. Hierdoor begon mijn lerares ook banden en gewichtjes te gebruiken in de les. De spierpijn vond ik lekker. Toen mijn lerares er na een tijdje mee stopte, heb ik een sportschool ­gezocht. Dat is nu dertig jaar geleden."

"We hebben heel wat goedbedoelde tips gehad van jonge stagiairs op de sport­school. Die dachten ons oudjes even te gaan helpen. Jongeren zien vaak niet in dat het ook een levensstijl van ouderen kan zijn, en dat we niet alleen gaan sporten door gezondheidsproblemen."

"In het begin heb ik wel geworsteld. Maar op een gegeven moment heb ik een afspraak met mezelf gemaakt: je gaat gewoon en je moet niet zo zeiken, punt."

Blijven genieten
"Vrienden zijn weleens verbaasd over hoeveel ik eet, of over het feit dat ik drink. Ik kan me een wijntje of biertje permitteren, juist omdat ik veel sport."

"Pilates doe ik voor de kleine spiertjes en mijn coördinatie, krachttraining om mijn botten te belasten. Dit is belangrijk als je ouder wordt, anders ga je krom staan. Verder is het lekker dat je naar de tram kunt rennen. Het is gewoon heerlijk om je sterk te voelen."

"Het gekste vind ik dat iedereen oud wil worden, maar dat niemand oud wil zijn. Ik vind het belangrijk dat je van je leven kunt blijven genieten, en daarom moet sporten een onderdeel worden van je bestaan. Net als ademen."

Caro Cohen (53): 'Ik trek me met gemak tien keer op' Beeld Brenda de Vries

Caro Cohen (53) is sieradenontwerpster, single en moeder van twee kinderen. Sport vier à vijf dagen in de week: krachttraining.

"Anderhalf jaar geleden heb ik het roer omgegooid. Ik heb altijd hardgelopen, maar ik had steeds vaker blessures. Daarnaast kwam ik in de overgang, waardoor ik mijn lichaam zag veranderen. Oorspronkelijk wilde ik trainen om weer te kunnen hardlopen, maar ik ben de sportschool nooit meer uitgekomen."

"De eerste maand klooide ik maar wat aan. Ik heb toen een personal trainer bij de hand genomen, om een goede basis te leggen. Van mijn trainer heb ik veel geleerd over krachttraining in combinatie met de juiste voeding. Een personal trainer heb ik niet meer, maar ik krijg nog wel elke maand een nieuw schema."

"Mijn doel was een goed spierenpak te krijgen en me tien keer op te kunnen trekken. Hiervoor moest ik meer gaan eten. Tot die tijd was weinig eten en veel hardlopen mijn manier geweest om in shape te blijven."

Ongezellig
"Ik begon de eerste maand met een koolhydraatvrij dieet, waardoor ik mijn vetpercentage zag slinken en mijn lijf krachtiger en strakker zag worden. Al snel ging ik van twee keer per week trainen naar vier keer per week. Inmiddels voel ik me ontzettend krachtig en trek ik me met gemak tien keer op."

"Het sporten heeft mij niet veranderd, maar ik kreeg wel te maken met jaloezie. Commentaar als 'jeetje, eet jij nog wel?' of 'wat ongezellig dat je niet drinkt' heb ik wel vaak gehad. Mijn doel is fit en strak ouder worden, zonder dat mijn lichaam me hindert."

100 jaar fit

Mirjam Pijnappels, hoog­leraar mobiliteit bij veroudering aan de ­faculteit der gedrags- en bewegings­wetenschappen van de Vrije Universiteit:

"Krachttraining is tot je honderdste levensjaar aan te raden. Onze spieren zijn tot op heel hoge leeftijd 'trainbaar' en moeten onderhouden worden. Vooral explosieve krachttraining heeft een goede uitwerking op je spieren, maar ook op je botten door de impact van de bewegingen. Hierdoor wordt het bot gestimuleerd om van goede kwaliteit te blijven. Sporten zoals tennis, volleybal en basketbal zijn daarvoor geschikt."

"Over het algemeen worden we na de vijftig minder ­actief, maar we zien wel dat er een culturele verandering plaatsvindt. Zo worden we tegenwoordig juist actiever na ons pensioen. Vooral vrouwen en babyboomers zijn zich veel ­bewuster ­geworden van hun levensstijl. Sporten, gezond eten en sociale contacten zijn ­belangrijker geworden."

Sportief?

In 2014 deed 53 procent van de Nederlanders van 12 tot 80 jaar wekelijks aan sport. Dit percentage ligt al jaren iets boven de 50 procent. Mannen (53,9 procent) sporten iets vaker dan vrouwen (51,3 procent). Tieners (67,2 procent) en twintigers (65 procent) sporten het meest.
(Bron: CBS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden