Spooktaxi met neplicht rukt op

De afgelopen weken heeft TCA tweehonderd meldingen verstuurd aan de gemeente nadat chauffeurs van hen constateerden dat taxi's met valse daklichten passagiers oppikten.

De laatste maand constateren taxichauffeurs steeds vaker dat spooktaxi's in de binnenstad actief zijn Beeld anp
De laatste maand constateren taxichauffeurs steeds vaker dat spooktaxi's in de binnenstad actief zijnBeeld anp

Het zou niet gaan om snorders (taxichauffeur die niet over vergunningen ­beschikken) maar om taxi's die wel een blauw kenteken (en dus vergunning) hebben, maar geen lid zijn van een taxiorganisatie.

Zij mogen in ­Amsterdam niet actief zijn als straattaxi's: zij komen voorrijden op het moment dat ze telefonisch of via een app zijn besteld. Deze chauffeurs ­mogen dus ook geen ­gebruikmaken van taxistandplaatsen.

Geen daklicht
Volgens de gemeente zijn er slechts 75 meldingen binnengekomen de afgelopen maand. Ook stelt een woordvoerder dat het hebben van een taxidaklicht zonder aangesloten te zijn bij een taxiorganisatie niet illegaal is.

De laatste maand constateren taxichauffeurs steeds vaker dat zulke 'spooktaxi's' in de binnenstad actief zijn. Omdat ze geen officieel daklicht hebben, maken ze in sommige gevallen gebruik van vrij verkrijgbare, ­neutrale daklichten die door middel van zuignappen op het dak te bevestigen zijn.

Een chauffeur laat weten te hebben gezien hoe zo'n concurrent een dergelijk daklicht verwijderde nadat de klant was ingestapt.

Niet aanspreekbaar
Ook gemeenteraadslid Cees Eenhoorn (VVD), zelf in het bezit van taxipapieren, heeft geconstateerd hoe een taxi met een voor hem onbekend daklicht op de kiss-and-rideplek van het Centraal Station toeristen liet instappen. "Ik ken de daklichten van alle toegelaten taxi­organisaties, maar dit bewuste ­daklicht had ik nog nooit gezien."

Op de kiss-and-rideplek naast CS is het een komen en gaan van taxi's zonder of met een van de negen toegestane daklichten. Het is lang niet altijd duidelijk of het hier spooktaxi's betreft: chauffeurs zijn niet aanspreekbaar en rijden weg ­zodra je ze vraagt of ze lid zijn van een taxiorganisatie.

Taxicentrale Amsterdam (TCA) maakt zich bijzonder kwaad over de groeiende aanwezigheid van dergelijke taxi's. Volgens een woordvoerder komen steeds meer ­signalen binnen dat zulke rijders zich illegaal op de opstapmarkt begeven. "Het is niet eerlijk: onze chauffeurs moeten zich aan zeer strikte regels houden."

Duidelijkheid
TCA heeft zijn chauffeurs opgeroepen foto's te maken van verdachte ­gevallen: de afgelopen drie weken kwamen al ruim tweehonderd foto's binnen. "Wij hebben ze allemaal doorgestuurd naar het taxiteam. Zij moeten in actie komen."

Eenhoorn vroeg wethouder Pieter Litjens (Verkeer) woensdag of hij bekend was met de toename. Die stelde niet te veronderstellen dat het 'aan de orde van de dag' is. Eenhoorn wil ­duidelijkheid. "Dit is simpelweg broodroof waar stevig op moet ­worden gehandhaafd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden