Spongebob op de catwalk tijdens de Fashion Week

De lente-editie van Amsterdam Fashion Week begint vrijdag in een nieuwe vorm, met als centraal punt het Compagnietheater. De zakelijke opzet zorgt meer dan ooit voor een commerciële tint.

Werk van Marlou Breuls, ter ere van het 20-jarig bestaan van Spongebob. Beeld Imke Panhuijzen

De maarteditie van de Amsterdamse modeweek heet voortaan Amsterdam Fashion Week Studio. Wie door het woord 'studio' denkt dat de nadruk ligt op de creatieve kant van de mode heeft het mis, want op het programma staan dit weekend slechts vier namen uit de artistieke hoek: Duran Lantink, Ninamounah, Maison the Faux en Marlou Breuls.

De 27-jarige Breuls verzorgt vrijdagmiddag de openingsshow. Dat doet ze in opdracht van televisiedistributeur Nickelodeon, die haar vroeg een collectie te maken ter ere van het 20-jarig bestaan van tekenfiguurtje Spongebob. Het plan is om later een kledinglijn op de markt te brengen op basis van haar ontwerpen.

Verder bestaat Amsterdam Fashion Week Studio volledig uit evenementen van merken. Het hier vrij onbekende Italiaanse dames- en kinderkledingmerk Silvian Heach houdt bijvoorbeeld een modeshow, net als het Amsterdamse label Stieglitz en Hul le Kes, van mannenmodeontwerper Sjaak Hullekes.

Het Compagnietheater op de Kloveniersburgwal is dit keer de centrale plek. Naast showlocatie doet het theater ook dienst als tijdelijk warenhuis. Bezoekers kunnen er spijkerbroeken kopen van jeansmerk Wrangler, of een koffie­tafelboek bij Mendo. Op andere plekken in de stad valt ook te shoppen in modesferen.

Zo houdt meubelzaak Made.com in de zaak op het Rokin een closet sale, waar tweedehandsjes van influencers op de kop getikt kunnen worden.

Worsteling
Vanaf de eerste editie van Amsterdam Fashion Week in 2004 hebben de organisatoren geworsteld met de balans tussen commercie en creativiteit. De doelstelling van het tweejaarlijkse evenement was oorspronkelijk om Amsterdam te profileren als middelpunt van de Nederlandse mode, en om jonge ontwerpers - Nederland telt zeven modeopleidingen, dus die zijn er genoeg - een mooie plek te geven om hun innovatieve kunsten te tonen.

Het grote zakelijke probleem: met alleen beginners viel geen droog brood te verdienen. Grote sponsors als Mercedes-Benz en webwinkel Zalando verbonden zich enige tijd aan Amsterdam Fashion Week, wat de angst opriep dat de commercie de overhand zou krijgen.

Er kwam daarom een raad van advies met mode-insiders: Liesbeth in 't Hout, Peter Stigter, Joanne Schouten, Frans Ankone en Peter Leferink. Zij moesten erop toezien dat er genoeg aandacht bleef voor de onbekende namen.

Werk van Marlou Breuls, ter ere van het 20-jarig bestaan van Spongebob. Beeld Imke Panhuijzen

Onder de hoede van Iris Ruisch, de voorlaatste directeur van Fashion week, bestond het programma nog grotendeels uit presentaties van jonge en de wat meer gevestigde modeontwerpers.

De shows van de talenten (die de eerste keer gratis mochten meedoen) werden betaald door sponsoren, subsidies, kaartverkoop, en met het geld dat merken neerlegden voor een show. Dat ging moeizaam - ook omdat de gemeente vindt dat het evenement zichzelf moet kunnen bedruipen, en sinds 2015 de hand op de knip houdt.

Nieuw jasje
Sinds anderhalf jaar heeft styliste en ondernemer Danie Bles de regie over de modeweek, en zij doet het dan ook heel anders. Tijdens haar eerste editie, afgelopen september op het Museumplein, hanteerde ze al het principe see-now-buy-now: alles wat op de catwalk te zien was, kon direct worden aangeschaft door het publiek.

Bles noemt haar invulling van de Amsterdamse modeweek een manier om mode 'dichter bij het publiek' te brengen. Het wordt spannend te zien hoe soepel dat zakelijke jasje over de schouders van het Nederlandse modepubliek valt.

Ook te doen op AFW Studio
- Duran Lantink heeft een expo samengesteld met werk van allerlei modeontwerpers, onder wie Sensen Lii, Schimmel & Schweikle, Andrea Cammarosano en Collectie Arnhem. Gratis te bezoeken in het Compagnietheater.

- Ook in het Compagnietheater geeft parfummaker Keva Fragrances zaterdag en zondag workshops hoe een persoonlijk parfum te kiezen. Er zijn er tweedehands designerkleren te bewonderen van de vintagewinkel van Danie Bles en Salon Heleen Hülsmann.

- Zondag om 14.00 uur leidt modejournalist Bregje Lampe een gesprek over duurzaamheid en innovatie in Atelier de Vijzel. Ze ontvangt ontwerpers Erik Frenken, Sjaak Hullekes en Borre Akkersdijk. Ook Justin Pariag, duurzaamheidsmanager van de Bijenkorf, zit in het panel.

- Onder de noemer AFW Studio Route zijn een paar modeateliers te bezoeken, onder andere dat van Atelier des Femmes (Herengracht 243). Ook jeanskunstenaar Mick Keus (Bergstraat 3) doet mee.

Meer mode in Amsterdam
De stad kent op andere momenten in het jaar nog meer mode-evenementen. Bijvoorbeeld dat van stichting M-ode, gerund door Iris Ruisch, voormalig directeur van Amsterdam Fashion Week, en Peter Leferink, hoofddocent aan het Amsterdam Fashion Institute. Zij organiseren jaarlijks een event over ondernemerschap, ­innovatie en duurzaamheid in de modewereld. De volgende editie staat gepland op 18-23 juni, tijdens het festival We Make the City.

Al jaren een vaste prik is de tweejaarlijkse Modefabriek in de RAI. Winkeliers komen daar de nieuwste collecties van modemerken bekijken, om een idee te krijgen wat ze kunnen inkopen. Bezoekers zijn welkom, maar kunnen zelf geen kleding aanschaffen.

Daarnaast organiseren een aantal modetijdschriften af en toe een evenement. Glamour heeft bijvoorbeeld de National Glamour Day in het leven geroepen. Vogue organiseert 30 maart weer een Vogue Beauty Night Out, in het Vaudeville Theater op het Singel.
(Door: Katarina Schul)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden