'Spitsheffing toch in A'dam'

DEN HAAG - Een grote groep organisaties, waaronder de ANWB, MKB Nederland en de transportorganisaties Evo en TLN, pleit voor snelle invoering van de spitsheffing rond Amsterdam.In een advies van de groep aan CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer is sprake van een experiment om ervaring op te doen met rekeningrijden. Daarmee zou de introductie van een kilometerheffing naar voren kunnen worden gehaald, zei voorzitter Loek Hermans van MKB Nederland bij de presentatie van het advies. Deelnemers aan de proef zouden moeten worden gecompenseerd via lagere autobelastingen.

De groep wil daarnaast met 50.000 tot 100.000 leaserijders proefdraaien met 'spitsmijden'. Automobilisten worden niet 'bestraft' voor rijden in de spits, maar 'beloond' voor rijden buiten de spits. Vorig jaar was daarmee nog een geslaagde proef tussen Zoetermeer en Den Haag.

Gisteren werd juist bekend dat Eurlings er waarschijnlijk niet in slaagt in deze kabinetsperiode belangrijke stappen te zetten in de invoering van rekeningrijden, hoewel dat wel is afgesproken in het regeerakkoord. De techniek zou nog te duur zijn en het gelijktijdig afschaffen van andere belastingen op de auto te ingewikkeld. Eurlings vreest dat hij geen draagvlak overhoudt voor rekeningrijden.

Op initiatief van GroenLinks wil de Tweede Kamer Eurlings zo snel mogelijk aan de tand voelen over de problemen met de invoering. De milieupartij denkt dat de kilometerheffing om politieke redenen wordt gesaboteerd.

GroenLinks bestrijdt dat een plaatselijke invoering van de kilometerheffing rond Amsterdam te duur of oneerlijk is. ''Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen,'' aldus fractievoorzitter Femke Halsema.

De partij stelt dat de spitsheffing in Londen al in bedrijf is. De techniek is dus voorhanden. Ook biedt het systeem mogelijkheden om te voorkomen dat de automobilist erop achteruit gaat. Volgens GroenLinks kan bijvoorbeeld de wegenbelasting worden verlaagd van iedereen die meer dan tien keer heffing betaald heeft.

Met een initiatiefwet wil GroenLinks het alsnog mogelijk maken dat kilometerbeprijzing in de regio wordt ingevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden