Buis

Spike Jonze maakt parfumreclame zoals je hem nooit zag

De stroom tv-programma's en online video's groeit continu. In de rubriek Buis selecteren we de leukste, interessantste en ontroerendste fragmenten. Vandaag: is dit de beste parfumreclame ooit?

Frans modehuis Kenzo maakte voor haar nieuwe parfum Kenzo World een atypische commercial, geregisseerd door Spike Jonze. De film blijkt een regelrechte hit.

Maandag kwam de commercial voor Kenzo World uit en de reacties waren direct lyrisch. Hij werd door sommigen direct bestempeld als de beste parfumreclame ooit en 'fantastisch,' 'te gek' en 'geweldig' klinkt het op Twitter. Maar ook 'verfrissend', want dit is geen parfumreclame zoals we die gewend zijn.

Knalgroene galajurk
In deze bijna vier minuten durende film geen halfnaakte vrouw die in slow motion een hand in haar hals legt terwijl dramatische muziek aanzwelt, maar een jonge vrouw, danseres Margaret Qualley, in een knalgroene galajurk, die verveeld en ongemakkelijk aan een formeel gebeuren ontsnapt, om vervolgens wild en ogenschijnlijk ongecontroleerd het gebouw door te dansen op het nummer Mutant Brain van Sam Spiegel en Ape Drums.

Dat regisseur Spike Jonze, onder meer bekend van de films Being John Malkovich en Where The Wild Things Are, buiten de gebaande parfumpaden treedt, wordt ook duidelijk wanneer Qualley gaten in het plafond schiet met haar laservingers.

Fatboy Slim
"Als we denken aan een parfumcampagne dan denken we aan een mooi meisje met een fles," zei Qualley over de reclame. "Dit is het tegenovergestelde."

Doordat de eigenzinnige vrouw zo afwijkt van het stereotype parfummeisje wordt hier en daar gehint op feminisme. Zo plaatste ook het Berlin Feminist Film Week de film op haar Facebookpagina.

Toch zijn er ook kijkers die een wenkbrauw ophalen. Voor een parfumreclame mag het dan origineel zijn, Jonze lijkt een eerder succesnummertje opnieuw toe te passen. In Fatboy Slim's videoclip Weapon Of Choice uit 2001 met acteur Christopher Walken in de hoofdrol zit een man in pak, uitgeblust en vermoeid in een stoel van een hotellobby, als hij aangestoken wordt door de muziek, die even verderop uit de radio klinkt, en dansend de hal doorgaat.

Spike Jonze. Beeld ap

Ook vinden sommigen dat de choreografie wel erg lijkt op die van de danseres in de videoclip van het nummer Chandelier van zangeres Sia. Niet zo heel gek overigens. De clip en reclame delen dezelfde choreograaf, Ryan Heffington.

Wanneer de danseres eenmaal buiten flikflakkend in haar groene jurk - haar hakken zijn plotseling verwisseld voor platte schoenen - door een haag van zacht materiaal in de vorm van een oog en tegelijk het parfumflesje springt en nog één keer als een gorilla op haar borst trommelt, rest de kijker nog wel één vraag. Het mag dan lekker kijken, maar ruíkt het ook lekker?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden