Plus

Spider-Man: Homecoming

Door de koehandel in filmrechten over personages uit de oude strip­catalogus van Marvel belandde Spider-Man alias Peter Parker buiten het filmuniversum dat tegenwoordig door Disney bestierd wordt.

Spider-Man

In de Avengersfilm Captain America: Civil War (2016) werd de supertiener uit New York alsnog bij het sterrenteam ingelijfd, voor een gastoptreden als opmaat naar een nieuw soloavontuur. Het was een merkwaardige manier om de nieuwe vertolker Tom Holland te introduceren.

De jonge acteur maakte na Tobey Maguire en Andrew Garfield echter een puike indruk: de derde spinnenman van dit millennium is de eerste die er daadwerkelijk als een puber uitziet. In de sterkste scènes van Spider-Man: homecoming wordt dat extra benadrukt en gedraagt de door Holland innemend vertolkte superheld zich als een onzekere of over­enthousiaste tienerjongen. Hij doet zijn best, maar kan het ook niet helpen dat hij nog niet oud en wijs genoeg is om zijn krachten te beteugelen.

Na drie films met Maguire en twee met Garfield onderscheidt de nieuwe variant zich vooral van de voorgangers door de overlappingen met de recente Avengersfilms. Dat zal de opbrengsten ongetwijfeld ten goede komen, maar onder de knoet van Disneydochter Marvel Films lijken alle superheldenavonturen op elkaar.

Pubergrapjes
Wanneer Holland van bijrolspeler Robert Downey Jr. een technisch geavanceerd Spider-Manpak krijgt, ziet de wereld er door het vizier net zo uit als die van Iron Man. Het zal de software zijn, maar leuk is anders.

Als superschurk van dienst bouwt schroothandelaar Michael Keaton uit buitenaards Avengersafval wapens en een vogelpak, waarmee de acteur naar zijn geweldige optreden in Birdman knipoogt. Aan dat soort verwijzingen heeft de film geen gebrek. De aanstekelijke pubergrapjes zijn welkom en geslaagd, maar de lawine aan verwijzingen naar andere Marvelfilms, tv-series en strips is flauwe borstklopperij. Of slimme marketing.

Spider-Man: Homecoming

Regie Jon Watts
Met Tom Holland, Jacob Batalon, Michael Keaton
Te zien in Arena, City, De Munt, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden