Spanningen lopen op in top SBS

Er is ruzie in de top van SBS. De spanning loopt zo hoog op dat programmabaas Peter Lubbers binnenkort moet opstappen, vertellen ingewijden. Oorzaak is ruzie met John de Mol.

Archieffoto van Peter Lubbers (rechts) met SBS-weerman Piet PaulusmaBeeld ANP

Peter Lubbers heeft als tv-directeur voor het zeggen welke programma's op een van de SBS-zenders (SBS 6, Veronica en Net 5) worden uitgezonden, maar stuit in deze functie op verzet van aandeelhouders De Mol en uitgeverij Sanoma, weten insiders.

Zo zou Lubbers (directeur sinds februari 2015) vooraf geen heil hebben gezien in de satirische poppenshow Wat Een Poppenkast! en het muzikale programma Lekker Nederlands met Nick en Simon.

De Mol zette toch door. Beide titels komen uit zijn eigen productiestal Talpa. Deze programma's flopten begin dit jaar genadeloos op SBS 6.

De Mol en Sanoma houden Lubbers verantwoordelijk voor de tegenvallende kijkcijfers en Lubbers is op zijn beurt de bemoeienis van bovenaf helemaal beu.

In 2011 kochten Talpa en Sanoma de kwakkelende zendergroep voor ruim een miljard euro.

Proeftuintje
De Mol beschouwt SBS dikwijls als een soort proeftuintje waarop hij zijn eigen nieuwe tv-formules kan uitproberen om ze vervolgens internationaal door te kunnen verkopen.

De mediamagnaat staat internationaal hoog in aanzien, mede door megahits als Big Brother en The Voice. Veel landen staan nog altijd bij hem in de rij om de nieuwe potentiële hit te kopen.

Sinds De Mol er de scepter zwaait, scoorden Talpa-programma's er nauwelijks fraaie kijkcijfers. De afgelopen jaren bleken ook titels als Is This Love?, Leer Mij Vrouwen Kennen, Popster, The Winner Is...?, The Winner Takes It All, We Are Family, Beat It, Alles Kids, Welkom op mijn Bruiloft, The Next Pop Talent en De Showbizzquiz allesbehalve een hit.

Utopia, nog altijd dagelijks te zien op de vroege avond, lijkt een uitzondering. Het gaat over de gehele linie nu iets beter met vooral SBS 6. Zeker sinds ze daar de uitzendrechten van de Champions League in handen hebben.

De voetbalwedstrijden trekken wél miljoenen kijkers. Maar qua cijfers blijft SBS mijlenver achter bij de NPO en de grote concurrent RTL.

Probleem is volgens kenners dat de Champions League peperduur is en nauwelijks geld oplevert. Het was de bedoeling dat met de aanzuigende werking van het voetbal, het marktaandeel van de gehele zendergroep zou stijgen.

Smerige Zaken
Met recente programma's als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak en Smerige Zaken met Rob Geus won SBS 6 inderdaad voorzichtig wat terrein, maar de kijkcijfers van zusterzenders Veronica en Net 5 stortten in.

Die hebben door het dure voetbal enorm moeten inleveren op programmabudget. Het is niet de eerste keer dat iemand uit de top van SBS sneuvelt.

In maart 2013 moest algemeen directeur Georgette Schlick haar biezen pakken, begin 2015 was het de beurt aan programmadirecteur Remko van Westerloo en eind dat jaar moest na het floppen van de groots opgezette Uri Geller-show Mindmasters Live ook SBS 6-zendermanager René Oosterman het veld ruimen. SBS laat in een reactie weten 'niet op interne zaken in te gaan'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden