Plus

Spanning bij Kensington voor megashow in Johan Cruijff Arena

Voor 50.000 toeschouwers in een uitverkochte Johan Cruijff Arena geeft Kensington zaterdag een van de grootste concerten in de Nederlandse popgeschiedenis. Zanger Eloi Youssef (31) slaapt er al dagen slecht van. 'Ik droomde dat ik mijn microfoon kwijt was.'

Kensington. Eloi Youssef (midden rechts): 'Trots dat dit als rockband lukt in deze tijd van hiphop en dance.' Beeld Rahi Rezvani

Een Nederlandse rockband die de Johan Cruijf Arena weet te vullen - alleen Kane ging jullie daarin voor (in 2003, met een kleinere opstelling). Hoe voelt dat?
"Ik ben vooral trots. Op ons als band en op het genre rock. Dat een rockband in deze tijd, waarin hiphop en dance de populairste stromingen zijn, nog zo veel mensen trekt, is ­geweldig."

"Vroeger was rock main­stream. Nu zijn we in Nederland met Di-rect en De Staat bijna dinosaurussen geworden. Maar, het genre leeft nog, dat is duidelijk."

Hoe staat het de zenuwen?
"Ik bemerk sinds een weekje toch lichte spanning. Ik ben onrustig, slaap slecht en heb rare dromen. ­Vannacht was ik in mijn dromen in de Arena. Ik liep van het podium achter in de zaal naar het hoofdpodium. Daar merkte ik dat ik mijn microfoon had laten liggen."

"Ik voelde paniek ­opkomen. In de aanloop naar ons eerste optreden op Pinkpop had ik vergelijkbare dromen. Blijkbaar ben ik er erg mee bezig. En Pinkpop is ­uiteindelijk hartstikke goed gegaan, trouwens."

Toen het plan ontstond om in de ­Arena op te treden, gingen jullie met de hele band naar concerten van de Rolling Stones en U2. Waren dat studietrips voor de eigen show?
"We hebben heel goed rondgekeken, ja. Onze geluidsman was ook mee. Een stadionshow vergt nu eenmaal een andere aanpak dan een concert in de Ziggo Dome. Die zaal is gebouwd voor muziek, is akoestisch makkelijk te controleren. In de Arena is het vaak een gevecht om goed ­geluid te krijgen."

"Daarom hebben we bij de Rolling Stones en U2 extra op de technische zaken gelet. De Stones hadden een veel beter geluid dan U2. Dat kwam doordat hun luidsprekers op een ­andere plek hingen, zagen we vanaf de tribune. En ook een belangrijke les: niet door elkaar lullen op het ­podium, want dan verstaat niemand wat."

Afgelopen maand kwamen er na het concert van Ed Sheeran opnieuw veel klachten over de geluidskwaliteit in de Arena. Jullie gebruiken veel geluidseffecten. Hoe voorkom je dat het stadion een galmbak wordt?
"Ons voordeel ten opzichte van internationale toppers is dat zij voor elk stadion dezelfde geluidsopstelling neerzetten. Wij passen ons wel aan aan de omstandigheden, hebben intensief overlegd met de mensen van de Arena."

"Inderdaad, we gebruiken soms versterkt bas- of gitaargeluid en zetten soms galm in. Dat doen we nu bewust minder. De Arena verzorgt die effecten al voor ons."

Jullie speelden al tien keer in de ­Ziggo Dome. Kan het na de Arena
nog groter?
"Ik zie een carrière niet als een parcours waarop het altijd groter moet. We hoeven voortaan echt niet altijd in stadions te spelen. Het lijkt me juist tof om hierna weer kleiner te gaan. Een wat intiemere setting."

"Wat we precies gaan doen, besluiten we pas later. Na dit concert staat
het schrijven van nieuw materiaal bovenaan de agenda."

Lees onze recensie van het concert in de Ziggo Dome: Kensington stort zich in het moeras der clichés (**)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden