Spaarndammerdijk is straks slechts nog een parkje met lokaal verkeer

Over tweeënhalf jaar is de Spaarndammerdijk bij de Houthaven nog slechts een parkje met wat lokaal verkeer. De rest van de auto's rijdt dan ondergronds.

Situatie nuBeeld Google streetview

Vandaag begint Max Bögel Nederland, de bouwer die bekend is van de Noord/Zuidlijn, met de aanleg van de vijfhonderd meter lange Spaarndammertunnel bij de nieuwe wijk Houthaven. De bouw gaat 35 miljoen euro kosten, overschrijdingen daargelaten.

De tunnel - achter de bomenrij langs de Spaarndammerdijk, aan de kant van het IJ - is cruciaal voor de totstandkoming van de nieuwe wijk Houthaven. Het drukke verkeer op de Spaarndammerdijk en in de Tasmanstraat - onderdeel van de route tussen het centrum en Westpoort - verdwijnt onder de grond. Het wonen in de nieuwe wijk wordt er veiliger en schoner door. Op de tunnel komt een park te liggen, dat een groene entree vormt voor zowel de Spaarndammerbuurt als de Houthaven.

De tunnel heeft vier jaar vertraging opgelopen. De gemeente wilde de bouw betalen uit de grondopbrengsten. Door de crisis verliepen de verkopen slecht, maar intussen gaat het snel. De gemeente besloot twee jaar geleden de bouw van de tunnel toch te laten doorgaan, ook al waren er nog geen kopers - zonder deze verbinding leek de verkoop kansloos doordat de nieuwe wijk dan door een drukke weg van de rest van de stad gescheiden zou blijven.

Leeggevist
De werkzaamheden beginnen ter hoogte van het filiaal van Albert Heijn aan de kop van de Spaarndammerstraat. De bouwhekken zijn geplaatst, de omliggende watergangen zijn leeggevist en de oude houten steiger is afgebroken. Op deze plek moet de tunnel straks het diepst liggen. Hier komt ook het ondergrondse dienstgebouw met alle installaties voor bijvoorbeeld de ventilatie en de controleapparatuur. Het slaan van de damwanden, wat veel overlast geeft, begint in februari.

Vanaf het hart van de tunnel wordt eerst oostwaarts gebouwd, in de richting van het Centraal Station. Daarna volgt de westkant, richting Sloterdijk. Halverwege 2017 is de tunnel klaar voor openstelling voor verkeer.

Op dit moment registreert de gemeente ongeveer twintigduizend dagelijkse autopassages, die straks voor het grootste deel, tachtig procent, ondergronds gaan. Met het verplaatsen van het doorgaande verkeer onder de grond wordt de nieuwe wijk bijna naadloos verbonden met de Spaarndammerbuurt. Boven zal nog wel buurtverkeer mogen rijden. Er komen twee rijbuizen, één per rijrichting.

Volgens de gemeente blijven alle winkels tijdens de bouw bereikbaar. De Tasmanpont naar Noord blijft in de vaart en bereikbaar, maar zal wel worden verplaatst - wanneer en waarheen is nog niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden