'Spaarder SNS komt nooit op de blaren te zitten'

Welke kant het ook opgaat met de in moeilijkheden verkerende SNS Bank, klanten van de bank hoeven zich geen zorgen te maken over hun spaargeld. Ook niet als ze meer dan een ton op hun rekening hebben staan. Dat zeggen economen vrijdag tegen het ANP.

Volgens het depositogarantiestelsel hebben gedupeerde spaarders sowieso recht op een vergoeding tot 100.000 euro van hun spaargelden. 'Maar SNS is een systeembank, een van de vier grote banken in Nederland, die laat de overheid nooit failliet gaan', aldus hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger. 'Mensen krijgen natuurlijk wel de kriebels en denken: moet ik mijn geld nu niet naar een andere bank brengen? Ongegrond, maar emoties zijn emoties', weet Eijffinger.

Desondanks adviseert hij mensen altijd om spaargelden te spreiden. 'Als je 300.000 euro hebt, is het verstandig om dat te spreiden over drie banken', aldus de hoogleraar.

Ook econoom Arnoud Boot van de Universiteit van Amsterdam stelt dat spaarders nooit op de blaren zullen komen te zitten. 'Over individuele banken zeg ik niets, maar spaarders zijn hoe dan ook veiliggesteld. In de Nederlandse geschiedenis is het nog nooit voorgekomen dat dat niet het geval was', zegt Boot. Ook spaarders met meer dan een ton zullen in de praktijk uit de brand worden geholpen. 'Daar ontkomt de overheid niet aan, daar is heel het systeem op ingericht', legt Boot uit.

Eijffinger wijst erop dat SNS Bank zelf een gezonde bank is. 'Maar ze hebben de molensteen van de vastgoedportefeuille om hun nek. De enige oplossing is om de rommelportefeuille onder te brengen in een bad bank. Daarmee ontlast je de gezonde onderdelen, het bankbedrijf en de verzekeringstak. De vraag is alleen: wie betaalt de rekening? Ik vrees dat de belastingbetaler daar weer voor moet opdraaien', aldus de econoom.

Pieter Lakeman, die spaarders bij DSB Bank in 2009 opriep tot een bankrun, benadrukt dat SNS geen tweede DSB is. 'Ik adviseer klanten deze keer niet om hun tegoeden weg te halen. Dit is een heel andere situatie. Ik ben ervan overtuigd dat SNS gered gaat worden', aldus Lakeman.

Het verschil met DSB is volgens hem dat de problemen bij SNS zijn veroorzaakt door wanbeleid, met de overname van de vastgoedtak enkele jaren geleden. 'Bij DSB zijn klanten opgelicht met koopsompolissen en overcreditering. 'Ik wilde DSB failliet laten gaan om klanten te helpen', vervolgt hij. De toenmalig DSB-directeur Dirk Scheringa had destijds volgens Lakeman 26 miljoen euro uitgetrokken voor schadevergoeding aan gedupeerden. Het bedrag van de curatoren hiervoor bedraagt 500 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden