SP komt met aanbevelingen voor misstanden in Amsterdamse zorg

De SP wil dat de gemeente meer actie gaat ondernemen tegen de misstanden in de Amsterdamse zorgsector. De partij vindt dat de gemeentepolitiek zich te veel verschuilt achter mooie ambities en niet met werkelijke oplossingen komt. SP-raadslid Maureen van der Pligt stelde daarom een rapport op met daarin enkele aanbevelingen.

De entree van het verpleeghuis Sint Jacob, zorghuis in Amsterdam.Beeld ANP

De SP maakte een rondgang langs een tiental zorginstellingen in de stad en bracht hierbij de situatie in de zorghuizen in kaart. 'We deden dit naar aanleiding van het convenant dat wethouder Eric Verburg had opgesteld in samenwerking met de directeuren van enkele zorginstellingen. Hij beloofde dat het vanaf dat moment, december 2011, beter gesteld zou zijn met de zorgsector', zegt het raadslid in een radiointerview met Amsterdam FM.

'Situatie verslechterd'
Het tegendeel bleek waar: 'In alle zorghuizen die we hebben onderzocht is de situatie alleen maar verslechterd en wordt het personeel wegbezuinigd.' Van der Pligt gaat niet akkoord met de bezuinigingen en misstanden in de zorg en besluit daarom actie te ondernemen. Voorop staat dat het personeel een actieve rol krijgt bij het samenstellen van de nieuwe plannen voor de zorg. 'Bij de samenstelling van het convenant was het personeel nergens te bekennen. De SP vindt het belangrijk dat zij ook duidelijk kunnen maken waar ze behoefte aan hebben.'

'Ondersteunend personeel ontslagen'
Ook vindt Van der Pligt het schrijnend dat er extra geld voor de Amsterdamse zorgsector was gereserveerd, maar dat daar momenteel niets van te merken is. 'Op de werkvloer zie je er niets van terug. Ondersteunend personeel wordt volop ontslagen.' Extra geld moet in de toekomst enkel besteed worden aan het tegen gaan van perikelen op de werkvloer en niet resulteren in het verzwaren van de zorgtaken, zoals nu het geval is.

Tot slot wil Van der Pligt het meldpunt cliëntenbelang meer naamsbekendheid verlenen. 'Hoe kan het nou dat het meldpunt in een half jaar vijftien klachten binnenkrijgt, terwijl wij in een dag meer dan dertig problemen te horen krijgen?' Het meldpunt inventariseert klachten van cliënten, zorgdragers en het personeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden