Plus

Sound of Silence: Paul Simon zingt voor het laatst in ons land

Met twee concerten in de Ziggo Dome zegt Paul Simon (76) dit weekend vaarwel tegen het Nederlandse publiek. Maar verwar dit afscheid niet met pensioen. 'Paul zal altijd liedjes blijven maken.'

Paul Simon op het podium in 1965. Beeld ANP Kippa

Hij wilde er, vertelde Paul ­Simon een kleine twee jaar geleden in deze krant, grondig over nadenken. Hoe lang wilde hij nog door? Moest hij, inmiddels dichter bij de 80 dan bij de 70, niet met pensioen?

"Als ik na deze tournee (die hem in oktober 2016 naar Amsterdam bracht, red.) aan een nieuw album begin en daarna concerten wil geven, ben ik vier jaar verder. Dat is op mijn leeftijd een grote ­beslissing om te nemen. Ik kan die jaren ook aan mijn vrouw en kinderen besteden. En daarbij weet ik niet hoeveel jaar ik nog heb om te verdelen."

Grootschalige shows
Afgelopen februari maakte hij het resultaat van zijn denkwerk bekend: Simon houdt op met toeren. Een incidenteel optreden in de VS sluit hij niet uit, maar na zijn Farewell Tour is het met de grootschalige shows gedaan. Op 22 september eindigt de tournee in New York, dit weekend speelt hij twee keer in de Ziggo Dome.

Uiteindelijk bleek niet de ouderdom, maar de dood de doorslaggevende factor. In december stierf Simons vaste gitarist en goede vriend ­Vincent Nguini aan leverkanker.

"Het is niet de enige reden dat ik stop, maar wel een belangrijke," schreef Simon in zijn enige publieke verklaring. "Ook nemen het reizen en de pijn van weg zijn bij mijn familie te veel ­plezier weg van het spelen. Het vooruitzicht van stoppen brengt me enigszins uit mijn evenwicht, maar voelt ook als een opluchting."

En zo eindigt de liveloopbaan van een van de invloedrijkste songsmeden uit de popgeschiedenis. Simon schreef meer dan vijfhonderd liedjes, haalde in ons land zeventien keer de Top 40 en bracht zijn eerste singletje uit in 1958 - dat is het jaar waarin de inmiddels verscheiden grootheden Prince en Michael Jackson werden geboren.

Verslaafd aan nieuwe ideeën
In de publiciteit over zijn laatste concerten raakte ondergesneeuwd dat Simon wel muziek blijft opnemen. In het najaar moet een nieuw album verschijnen, waarvoor hij oud en veel onbekend gebleven werk opnieuw bewerkt.

"Ik denk niet dat Paul ooit zal op­houden met liedjes maken," vertelde zijn biograaf Robert Hilburn recent aan Slate Magazine. "Daarvoor is hij te zeer verslaafd aan het uitdenken van nieuwe ideeën. Dat is ook de belangrijkste reden dat hij zich los­maakte van Art Gartfunkel. Hij wilde muzikaal verder kijken."

Aan zijn voornemen te stoppen met toeren zal Simon zich houden, voorspelt Hilburn. "Hij is moe van het reizen en heeft het naar zijn zin op persoonlijk vlak."

Dat dat laatste weleens anders is geweest, is een understatement. Pijnpunt in zijn recente ­leven is het incident met zijn echtgenote, de 24 jaar jongere zangeres Edie Brickell, in 2014.

Agenten hielden hen beiden aan in hun huis in Connecticut, nadat Brickells moeder de politie had gebeld over een 'gewelddadige ­ruzie' tussen de echtelieden. Ze verschenen ­later hand in hand voor de rechter en vernieuwden hetzelfde jaar nog de geloften van hun ­huwelijk.

Paul Simon op het podium in 2016. Beeld WireImage

"Mijn echtgenote en ik genieten meer dan ooit van het leven samen," vertelde Simon twee jaar geleden. "Onze jongste zoon (de inmiddels 20-jarige Gabriel is de jongste van vier) is net het huis uit om te studeren."

"Wij kunnen met onze vrije tijd doen wat willen. Maar, zo besef ik steeds meer, die tijd is in deze fase van het leven wel beperkt. Ik voel me nog fit, maar het hoort blijkbaar bij het leven om me af te vragen wat ik nog te doen heb in dit bestaan."

Tijdens het interview sprak Simon zonder ­terughoudenheid over zijn eigen einde - "Er dreigt een donkere wolk, dat weet ik heus wel. Maar ik probeer daar zo min mogelijk aan te denken. Piekeren is zinloos." - maar één onderwerp was strikt taboe bij dat gesprek: zijn relatie met Art Garfunkel.

Ruziënde vrienden
De relatie van de twee verkeert op een nieuw dieptepunt, sinds de Simon & Garfunkel­reünietournee Old Friends in ruzie eindigde. Met het concertpensioen van Simon lijkt een laatste, harmonieuze samenzang voorgoed uitgesloten. Hun gemeenschappelijke repertoire speelt ­Simon niettemin nog steeds.

The Sound of Silence zal zaterdag vermoedelijk het slotakkoord zijn. "Ik speel het nog steeds graag, maar dan solo op akoestische gitaar," ­aldus de schrijver. "Ik schreef het toen ik 22 was. Het blijft merkwaardig hoe krachtig het nog steeds klinkt. Liedjes kunnen blijkbaar ook hun maker verrassen."

Mooiste composities

1. 50 Ways to Leave Your Lover (1975)
Minnares geeft man advies hoe te breken met zijn echtgenoot. Sowieso een ijzersterk liedje, maar het retestrakke drumwerk van Steve Gadd maakt het af.

2. Graceland (1986)
Bij verschijnen met controverse omgeven ­vanwege de opnames in het Zuid-Afrika van de apartheid. Tegenwoordig fier overeind als ­titelsong van Simons meest monumentale ­soloalbum.

3. Bridge Over Troubled Water (1970)
Dé klassieker in het Simon & Garfunkel-­repertoire. Bestaat in ontelbaar veel cover­versies, die van Aretha Franklin is het mooist.

4. The Boy in the Bubble (1986)
Alleen al vanwege dat fraai zeurende accordeonintro. Maatschappijkritische song, die loom klinkt als een hete Afrikaanse namiddag.

5. Homeward Bound (1966)
Hymne van de heimwee. Fluisterzacht popbriljantje van amper tweeënhalve minuut lang.

6. You Can Call Me Al (1986)
De grote hitsingle van Graceland. In de videoclip stelt Simon komiek Chevvy Chase aan ons voor.

7. The Boxer (1970)
Als één song van Simon & Garfunkel erom vraagt te worden meegezongen, dan is het deze. Gaat-ie: "Lai-lai-lai..."

8. The Sound of Silence (1965)
Doorbraak van Simon & Garfunkel. Mede dankzij een van de beroemdste openingsregels van de pop: 'Hello darkness, my old friend.'

9. Wristband (2016)
Geestig relaas over een popster die zijn eigen concert niet binnenkomt omdat hij niet het juiste polsbandje draagt.

10. Still Crazy After All These Years (1975)
En dan loop je op straat ineens die oude liefde tegen het lijf. Heel melancholiek, maar ook heel soulvol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden