Plus

Song To Song

Het hoogdravende, barokke, zweverige, melancholische en über-romantische Song To Song is gesneden koek voor zijn krimpende schare bewonderaars.

Rooney Mara, Michael Fassbender en Ryan Gosling (vlnr) als respectievelijk Faye, Cook en BV in Song To SongBeeld -

'We thought we could just roll and tumble, live from song to song, kiss to kiss," (We dachten dat we maar konden rollen en tuimelen, van liedje naar liedje, van kus naar kus) zegt Faye in een van de vele streams of consciousness die Song to song rijk is.

De ambitieuze, onzekere Faye (Rooney Mara) is zangeres en liedjesschrijver. Ze heeft iets met Cook (Michael Fassbender), een stoere, even mooie muziekproducent, omdat hij misschien wel iets voor haar kan betekenen. Maar ze valt ook voor BV (Ryan Gosling), een coole muzikant die ook bij Cook onder contract staat. Die legt het op zijn beurt weer aan met een bloedmooi serveerstertje (Natalie Portman), dat haar ogen uitkijkt in de wereld van de rich and famous.

Lofzang
Song To Song was aangekondigd als Terrence Malicks lofzang op indierock. Sinds 2011 deed de Amerikaanse kluizenaar-regisseur, die zijn studie filosofie cum laude afrondde en gespecialiseerd is in Kierkegaard, Heidegger en Wittgenstein, al research op muziekfestivals in Austin, zoals op South by Southwest (SXSW); hij nam er zelfs al een scène op waarin Christian Bale op de bongo's speelt met de Fleet Foxes.

Bale ontbreekt in Song To Song, hij is niet de eerste superster die vergeefs naar zichzelf zocht nadat hij bij Malick op de set had gestaan. De film opent weliswaar met beelden van een circlepit op een groot muziekfestival, maar borduurt verder vooral door op zijn magnum opus The Tree Of Life, waarmee hij in 2011 de Gouden Palm won op het festival van Cannes.

Zoals To The Wonder (2012) en Knight Of Cups (2015) dat ook al deden; van een verhaal is nauwelijks sprake, de goed ogende, getalenteerde acteurs acteren niet of nauwelijks maar draaien om elkaar heen in peperdure penthouses en andere fotogenieke locaties.

Grote druk
Uit voice-overs en quasidiepzinnige gedachtenstromen wordt duidelijk dat ze worstelen met hun carrière, de liefde en het leven in het algemeen ("I was desperate to feel something real. Nothing felt real", "Who sees us?", "The world wants to be deceived", et cetera) en dat de exorbitant rijke, bloedmooie millennials een enorme druk voelen om aan de verwachtingen van hun eenvoudige ouders te voldoen.

In hun jacht op het ultieme geluk laten de rupsjes-nooit-genoeg een spoor van vernielingen achter. De ene prachtvrouw wordt achteloos ingeruild voor de andere (ook Cate Blanchett en Bérénice Marlohe moeten eraan geloven). Ondanks de goede adviezen van Patti Smith, die net als de muzikanten Iggy Pop, John Lydon, Lykke Li en Dana Falconberry een cameo heeft. "Ik dacht dat ik mijn hele leven bij hem zou blijven, maar hij ging dood," zegt Smith over haar echtgenoot Fred - het is een van de weinige zinnetjes die waarachtig en ontroerend voelen.

En toch valt er weer veel te genieten in Song To Song - voor wie het magere, clichérijke verhaaltje laat voor wat het is en zich laat betoveren door de associatieve, multi-interpretabele beeldenstroom; Malicks vaste cameraman Emmanuel Lubezki pakt opnieuw uit met de vreemdste camerahoeken en duizelingwekkende, in tegenlicht badende shots.

Eclectische soundtrack
Ook de eclectische soundtrack draagt bij aan de sfeer, met een beetje indierock en hiphop, klassieke muziek en koorzang; met Arvo Pärt en Camille Saint-Saëns, Die Antwoord en Bob Marley, Lykke Li en Patti Smith natuurlijk.

Het hoogdravende, barokke, zweverige, melancholische en über-romantische Song To Song is gesneden koek voor zijn krimpende schare bewonderaars, maar Malick lijkt zelf ook te beseffen dat hij met zijn zoveelste scriptloze meditatie het einde van een cyclus heeft bereikt.

Na een vertoning van zijn ruimtedocumentaire Voyage Of Time: Life's Journey (2016) in het Air and Space Museum in Wahington DC afgelopen april - een van zijn spaarzame publieke optredens - vertelde Malick dat het werken zonder scenario zo veel stress en complicaties oplevert voor de crew en de cast dat hij van plan is voortaan weer met een klassiek script te gaan werken.

"Voor mij als filmregisseur voelt het werken met een script alsof ik een vierkant in een rond gat probeer te passen. Zonder script is er geen rond gat, alleen maar lucht. En toch neem ik afstand van die manier van filmen."

Song To Song

Regie Terrence Malick
Met Ryan Gosling, Rooney Mara, Michael Fassbender, Natalie Portman, Cate Blanchett
Te zien in Filmhallen, Kriterion, The Movies, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden