Software helpt toerisme uit slop
Slimme software heeft de Amsterdamse toeristensector door de recessie heen gesleept. Door de reclame voor vakanties in de hoofdstad alleen te richten op kansrijke buitenlandse toeristen, steeg het aantal hotelgasten op het dieptepunt van de crisis veertien procent.
Met hulp van snelle computers achterhaalden de marketeers van het stedelijke toeristenbureau ATCB dat reizigers die naar Amsterdam komen, afkomstig zijn uit een beperkt aantal welvarende steden als Londen, München, New York, Milaan, Barcelona en Sint-Petersburg. Dit zijn steden met goede vliegverbindingen naar Amsterdam.
De marketingorganisatie liet vervolgens extra reclamegeld los op die regio's. Niet alleen steeg het aantal toeristen, ook groeiden de zakencongressen tussen 2009 en 2010 zeventien procent.
'Amsterdam klom hierdoor als eerste toeristenstad uit de crisis omhoog,' zegt statisticus Olivier Ponti van het ATCB. Data mining heet de techniek waarmee hij miljoenen gegevens over bezoekers aan Amsterdam in de computer stopte, om ze te analyseren op gedragspatronen.
Ponti ontdekte nog meer. Een computeranalyse van het gebruik van de digitale City Card, die kortingen geeft op musea en attracties, achterhaalde dat de miljoenen toeristen en zakenlieden die de hoofdstad aandoen, een klein aantal vaste routes bewandelen.
Lees meer vandaag in Het Parool.