'Sociale media maken het leven minder avontuurlijk'

Kunstenaar Daniël Rozenberg, alias Dadara, veroorzaakte een rel op festival Burning Man met zijn project 'Like 4 Real'. Woensdag presenteert hij het tijdens TedX Amsterdam.

Het 'Like 4 Real'-project op het festival Burning Man.Beeld Dadara

Woedend waren de bezoekers van het Amerikaanse festival Burning Man toen ze deze zomer een enorme duim in de woestijn van Nevada zagen. Heeft de commercie nou ook al dit alternatieve feest overgenomen?

Op Burning Man mogen geen logo's worden getoond. Maar de enorme duim die kunstenaar Dadara, alias Daniël Rozenberg (44), had gemaakt, was onmiskenbaar het 'vind ik leuk'-teken van Facebook. 'Sommige mensen bleven bewust op kilometers afstand, ze wilden er niets mee te maken hebben', zegt Rozenberg.

Nutteloos
De grote duim, die Rozenberg het 'Like 4 Real'-project noemde, ging op Burning Man uiteindelijk in vlammen op, maar de reacties bleven fel. Rozenberg was er blij mee. 'Ik wilde met 'Like 4 Real' laten zien dat Facebook en Twitter heel veel prikkels genereren, maar eigenlijk geen kennis. Mensen liken iets zonder het te lezen en dat maakt het een waardeloze like. Het is nutteloos.'

Volgens Rozenberg moeten we ons bewuster zijn van het effect van sociale media op onze menselijke relaties. 'Als iedereen met z'n smart­phone bezig is aan tafel, heb je heel ander contact. Zo kom je nooit aan belangrijke dingen toe.'

Controverse
Niet dat Rozenberg tegen sociale media is, integendeel. 'Zonder Facebook had ik dit project nooit kunnen doen. Dankzij sociale media heb ik 'Like 4 Real' via crowdfunding kunnen financieren. Maar het verandert de wereld wel: het leven is een stuk minder avontuurlijk als je alles voortdurend kunt checken en nalezen.'

Woensdag houdt Rozenberg in het Concertgebouw op TedX Amsterdam een verhaal en performance over 'Like 4 Real'. 'Ik ben zo blij dat op Burning Man een controverse is ontstaan. Er wordt wel eens gezegd dat op dat festival geen controverses meer mogelijk zijn, omdat alles kan. Maar het kon dus wel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden