Sociaal betrokken voor je scherm

De bijeenkomst van Digitale Pioniers. Foto Bart Koetsier Beeld
De bijeenkomst van Digitale Pioniers. Foto Bart Koetsier

AMSTERDAM - Met een slakkengangetje van vijftien kilometer per uur rijden we over de Wibautstraat, in de derde versnelling. Het stoplicht springt op rood. ''Ja dat is pech. Als we stilstaan stoten we meer uit,'' zegt Alfred Koeten, die een testrit maakt. Niet remmen dus, maar zoveel mogelijk afremmen op de motor.

Terug in het Trouwgebouw wordt de balans opgemaakt. Tester Bernard Veltien, die tijdens een rit op een mobiele telefoon alle informatie ziet: ''185 gram CO2 per kilometer, je bent één van de besten.'' Koeten: ''Maar daarvoor moet je dus wel als een tut door de stad rijden.''

De hele dag al rijden mensen rondjes rondom het gebouw: een wedstrijdje wie het minste CO2 uitstoot. OpenCarData is een van de digitale pioniers die zich op de Social Media Summit presenteren. Het heeft een applicatie ontwikkeld waarmee je via een kleine stekker in je dashboardkastje kunt meten hoe zuinig je rijdt. ''Zo kun je tot wel twintig procent benzinekosten besparen. En het is beter voor het milieu,'' zegt initiatiefnemer Stef Kolman.

Op de State of Social Media Summit bruist het van de innovatieve projecten. Kleine, innovatieve initiatieven gebruiken internettechnologie om bij te dragen aan een betere samenleving.

Gisteren en vandaag ontmoetten deze digitale pioniers elkaar hier in Trouw. De bijeenkomst is georganiseerd door Digitale Pioniers, dat sinds 2002 kleine digitale initiatieven ondersteunt, met geld, advies en een netwerk. Er kwamen toen steeds meer bedrijfjes met plannen om de maatschappij te verbeteren via internet. ''Daar moesten we iets mee,'' zegt projectleider Nikki Timmermans. En zo begon, met een motie van Femke Halsema die tot financiële steun leidde, Digitale Pioniers.

Sindsdien is er veel veranderd. Timmermans: ''Toen was het ontzettend vooruitstrevend om überhaupt een website te bouwen. Nu krijgen we aanvragen binnen die technischever boven je pet gaan.''

Wat er óók verandert, is dat de geldkraan vanuit de overheid wordt dichtgedraaid. ''Dat is meteen een van de redenen waarom iedereen hier samenkomt: manieren bedenken waarmee ook nieuwe pioniers kunnen starten en overleven.''

Zorgen daarover maakt Timmermans zich zeker. ''We zien dat kleine bedrijfjes een eerste duwtje nodig hebben.''

Op een glazen wand zijn polaroidfoto's en vraag- en aanbodbriefjes van bezoekers geplakt. Onder een foto van een vrouw staat: 'vraag: ontwerper voor mijn logo. Aanbod: scherpe wervende webteksten.' Doe-het-niet-zelf draait eigenlijk om een soort ruilhandel. ''Veel creatieven zitten op hun zolderkamertje te werken. Wij willen hen bij elkaar brengen en laten profiteren van elkaars diensten,'' zegt Arnoud van den Heuvel, een van de bedenkers. Na het evenement vind je elkaar op een speciale online community terug.

Sociale media betrekken burgers makkelijker bij maatschappelijke initiatieven. Zo ook bij verbeterjebuurt.nl. Op een kaart geef je aan waar je woont, en waar er bijvoorbeeld een extra fietsenrek moet komen. De organisatie speelt dit door aan de gemeente. Geen buurtbijeenkomsten en officiële brieven. Maar gewoon thuis achter je laptop een probleem aan de kaak stellen en delen.

Dat is het idee van digitale pioniersprojecten: open informatie en burgerparticipatie. Nu de toekomstige financiering nog. (MIRA ZEEHANDELAAR)

www.digitalepioniers.nl
www.stateofsocialmedia.org

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden