Update

'Snorscooter op de weg is ronduit gevaarlijk'

Auto's en snorscooters de rijweg laten delen levert hachelijke en ronduit gevaarlijke verkeerssituaties op. Dat probeert Stichting Scooterbelang aan te tonen met een testrit.

Stichting Scooterbelang liet een medewerker een hele dag testrijden op de rijweg. Beeld Floris Lok

De organisatie die opkomt voor de belangen van scooterrijders liet een medewerker een hele dag testrijden op de rijweg. De medewerker ging een dag op pad in Amsterdam en reed een traject in de binnenstad op zowel het fietspad als op de openbare weg zoals het zou gelden in de voorgestelde situatie.

Daarbij werden met name lastige situaties opgezocht, zoals de Overtoom, de Prins Hendrikkade en het gebied rond het Centraal Station, het Surinameplein, de Rozengracht, de Marnixstraat en de Stadhouderskade. De scooterrijder van Scooterbelang was uitgerust met een GoPro-camera om de gehele rit vast te leggen op beeld.

Na een paar uur knippen en plakken zetten ze het filmpje woensdagavond online. Daarin wordt opvallend genoeg vooral aandacht besteed aan het gedrag van fietsers. Die rijden vaak door rood en soms over de stoep, zo is te zien in de montage. Ook is het fietspad veelal te krap voor de scooterrijders en fietsers tezamen, valt te lezen in het tekstuele commentaar onder het filmpje.

Opjagen
Volgens Maurice van Oosten van Scooterbelang klopt het argument dat er op fietspaden in veel gevallen weinig ruimte is, maar stelt tegelijk dat de verplaatsing van de snorfiets en -scooter naar de rijbaan levensgevaarlijk is. 'Auto's, bestelwagens en bussen hebben veelal haast en willen niet achter een snorfiets met een snelheid van 25 kilometer per uur rijden. Het gevolg is dat de auto's vlak achter de snorscooter gaan rijden, ze opjagen en op onmogelijk plekken, vaak rakelings, passeren. Onze testrijder heeft enkele malen een snelle uitwijkmanoeuvre moeten maken.'

Amsterdam wil de snorscooteraar, met verplicht een helm op, verplaatsen naar de rijweg. Uit onderzoeken blijkt namelijk keer op keer dat het overgrote deel, ten minste tachtig procent en volgens sommige tests zelfs 96 procent, veel te hard rijdt. De meeste scooters halen gemakkelijk 35 kilometer per uur.

Het plan om snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan te bannen, stuit ook op weerstand in de Tweede Kamer. Ook regeringspartij VVD laakte dinsdag het voorstel van VVD-minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Volgens kamerlid Barbara Visser is het slechts het verplaatsen van het probleem. Zij stelt dat snorscooter eerder in beslag moeten worden genomen.

Amsterdam wil testen
Ondanks de kritiek houdt de minister vooralsnog vast aan haar plan. Ze wil dat gemeentes een verbod kunnen afkondigen om de veiligheid op fietspaden te verbeteren. Met name Amsterdam had op de maatregel aangedrongen en wil het verbod testen.

Officieel reden in Nederland op 1 december op de kop af 1.174.802 brommers en snorfietsen rond, een record. Het zijn er 65 procent meer dan eind 2006. Dat blijkt uit cijfers van de BOVAG en RAI Vereniging. Het aantal verkochte bromfietsen steeg in de eerste elf maanden van dit jaar met 8,8 procent, in dezelfde periode nam het aantal verkochte snorfietsen toe met 2,1 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden