Snorfietsers haken massaal af als ze naar de rijweg moeten

Snorscooterrijders zeggen massaal hun vervoermiddel vaarwel als ze begin volgend jaar naar de rijweg moeten. Zij vinden het te gevaarlijk tussen de auto's of willen geen helm op.

Veel snorfietsers zijn nog niet bekend met de maatregelen die hen boven het hoofd hangen Beeld Rink Hof

Een derde van de berijders van een snorfiets zegt te stoppen met het vervoermiddel. Nog eens een derde deel stelt over te stappen op een brommer. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek in opdracht van de gemeente.

Momenteel telt de stad iets meer dan 36.000 snorfietsen. Uit omliggende plaatsen rijden er dagelijks nog een kleine 9000 meer Amsterdam in. Veel mensen blijken nog niet bekend met de maatregelen die hen boven het hoofd hangen.

Alternatief
Als zij daadwerkelijk stoppen met snorren zoals ze tegen de onderzoekers zeiden, rijden er in 2018 tot 15.000 snorscooters minder door Amsterdam. Wie niet meer snort kan bijvoorbeeld de fiets of de auto nemen. Bepaalde groepen zeggen het openbaar vervoer of een brommer als het belangrijkste alternatief te zien.

Naast de verplaatsing naar de rijweg, waar een helm op moet, hangt scooterrijders nog iets boven het hoofd. Vanaf januari worden oude snor- en bromfietsen (bouwjaar 2010 of eerder) geweerd uit de stad. De milieuzone geldt voor de hele bebouwde kom van Amsterdam, uitgezonderd landelijk Noord. Dit treft 29.000 voertuigen in Amsterdam en 7500 uit omliggende plaatsen. Een meerderheid van de scooterrijders heeft geen begrip voor deze milieuzone.

Te druk
Het verplaatsen van de snorfiets naar de rijweg is volgens de gemeente nodig omdat de fietspaden te druk zijn. Hoewel ze maar 25 kilometer per uur mogen, rijden scooters veel harder. De Fietsersbond noemt 36,3 kilometer per uur als gemiddelde.

Vooral de populaire retromodellen zijn nogal breed. Scooters maken 1 procent uit van de verkeersdeelnemers, maar zijn verantwoordelijk voor 16 procent van de ongelukken. Scooterclub Scooterbelang betwist dat getal. Ombouwen van een snorfiets tot een brommer kost volgens de onderzoekers zo'n 350 euro, maar de berijders rekenen op 100 euro.

Lees ook: De vijf typen scooterrijders van Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.