Snorders overspoelen de Amsterdamse taximarkt

Het aantal illegale taxichauffeurs in Amsterdam is het laatste jaar hand over hand toegenomen. Het zou gaan om ten minste 700 snorders. Controles helpen maar sporadisch: 'Je kunt vrij je gang gaan.'

Een taxi zet klanten af bij het RembrandtpleinBeeld Marc Driessen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), verantwoordelijk voor de controle op illegaal taxivervoer, bevestigt dat het erop lijkt dat het aantal snorders in Amsterdam de laatste maanden sterk is gestegen.

De toename wordt waarschijnlijk voor een deel veroorzaakt doordat illegale chauffeurs op luchthaven Schiphol worden opgejaagd en daarom uitwijken naar de stad.

De illegale nieuwkomers zetten de toch al moeizame taximarkt van de stad verder onder druk. De bijna 6000 reguliere rijders klagen steen en been over de in hun ogen te strenge regels voor taxi's en de ongebreidelde toestroom van taxichauffeurs naar Amsterdam.

Volgens hen valt er door de komst van de snorders geen droog brood meer te verdienen omdat er met twee maten wordt gemeten.

Gevaar is dat 'de goede chauffeurs' het voor gezien houden, waardoor er alleen 'rotte appels' overblijven.

'Spookrijders'

Volgens Bas Vos van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi (APK) is er met name sprake van chauffeurs die bij Uber niet voldoende werk krijgen aangeboden en zich bewegen rond de offi­ciële taxistandplaatsen. De situatie loopt uit de hand. "Op uitgaansavonden zijn er rond Rembrandt- en Leidseplein vele tientallen mannen te vinden die illegaal ritjes aanbieden."

Dit zijn chauffeurs die alleen op de belmarkt actief zijn en niet op straat of op standplaatsen mensen mogen oppikken. Eerder al meldde Het Parool dat deze 'spookrijders' soms snel even een taxibord op hun dak schroeven. Volgens Vos wordt hier niet tegen opgetreden.

De snorders vormen een behoorlijk goed ge­organiseerd geheel: zij zitten allemaal in app-groepen waarmee ze elkaar waarschuwen voor controleurs van de ILT en de gemeente. Hierdoor is het aanpakken van deze illegale chauffeurs een zeer moeizaam proces: zodra hand­havers zich melden, verdwijnen de snorders als sneeuw voor de zon.

De ILT voert ongeveer tien keer per jaar acties uit gericht op snorders, meer is met de huidige capaciteit van de organisatie niet mogelijk, stelt een woordvoerder.

Een aantal snorders meldt aan Het Parool dat de controles 'niets voorstellen'. Volgens hen is het een kwestie van goed opletten. "Je herkent ze gemakkelijk. Ze zijn altijd met zijn tweeën en zijn duidelijk serieuzer dan het gemiddelde uitgaanspubliek. Ze denken dat het helpt om even een petje op te zetten, maar je ziet ze van kilometers aankomen. Je kunt vrij je gang gaan."

Opgepakt
Ook het feit dat er sinds 7 februari op Schiphol strengere regels gelden kan tot gevolg hebben dat meer illegale chauffeurs hun geluk beproeven in Amsterdam, dat nog steeds bekendstaat als lucratief. Volgens Vos van APK is het zeker mogelijk dat er een waterbedeffect is. "Als het ze op Schiphol te heet onder de voeten wordt, proberen ze het gewoon in de stad."

Afgelopen weekend werden bij een actie drie snorders gepakt door handhavers van de ILT in West. Zij krijgen een boete die kan oplopen tot 4300 euro.

6000

Amsterdam telt 6000 reguliere taxirijders. Zij klagen over de in hun ogen te strenge regels voor taxi’s en de toestroom van concurrenten.

700

Het aantal illegale chauffeurs zou nu ten ­minste 700 zijn. Zij komen na een telefonische ­oproep of cirkelen rond de standplaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden