Snelle e-bikes vanaf zaterdag van het fietspad

Snelle e-bikes gelden vanaf zaterdag officieel als brommer: ze moeten naar de rijweg en er gaat een helmplicht gelden. Voor Amsterdam lijkt het probleem relatief klein.

Supersnelle elektrische fietsen worden vanaf zaterdag van het fietspad geweerd. Beeld anp

1. Wat verandert er per 1 juli?
Supersnelle elektrische fietsen, ook wel speed-pedelecs genoemd, worden vanaf zaterdag van het fietspad geweerd. De regel is begin dit jaar al ingegaan, maar nu moeten de 'fietsen' ook echt zijn voorzien van een geel kentekenplaatje. Hiermee gaan ze als brommer door het leven en niet langer als snorfiets. Gebruikers moeten een helm dragen, wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, riskeert een boete van negentig euro.

2. Hoe snel kan zo'n speed-pedelec?
Op de fietsen met trapondersteuning haal je zonder veel inspanning snelheden tot 45 kilometer per uur. Ter vergelijking: gewone e-bikes halen 'slechts' 25 kilometer per uur en fietsers zonder steun halen vaak nog geen twintig kilometer per uur.

3. Waarom fietsen mensen op zo'n snelle fiets?
De speed-pedelec geldt op middellange afstanden als alternatief voor de auto. Een afstand van zo'n vijftien kilometer blijkt met een speed-pedelec geen bezwaar. Nederlanders wonen gemiddeld veertien kilometer bij hun werk vandaan, waardoor sommigen de auto wél willen laten staan. De RAI Vereniging denkt dat de snelle fietsen op de snelfietsroutes 'potentie hebben bij de aanpak van files'.

4.Wat is het probleem?
Hij gaat simpelweg te hard in vergelijking met de andere verkeersdeelnemers. Veilig verkeer is verkeer dat ongeveer dezelfde snelheid heeft, dus langsrazende speed-pedelecs zorgen voor onveiligheid, is het idee. Hoe vaak ze bij ongelukken betrokken zijn is niet duidelijk, maar wel is bekend dat alle elektrische fietsen twee keer zo vaak bij ongevallen betrokken zijn als gewone fietsen.

5. Hoeveel van die snelle fietsen zijn er eigenlijk?
De verkoop ervan zit in de lift. Hoewel de prijzen - vanaf drieduizend euro - stevig zijn, rijden er zo'n 2500 in Nederland rond. Omdat ze vooral geschikt zijn voor gebruik op rustigere en rechte wegen buiten de stad, lijkt het probleem voor Amsterdam erg klein, zeggen deskundigen.

6. Wat vinden de berijders zelf?
Die noemen de maatregel onzin en vinden dat ze goed kunnen inschatten welke snelheid veilig is. Buiten de stad rijden ze snel, binnen de bebouwde kom passen ze zich aan de andere verkeersdeelnemers. Uit een peiling op Facebook bleek dat berijders het doorgaans laten bij een snelheid van 30 tot 35 kilometer per uur.

7. Hoe gaat het nu verder?
De politie gaat niet intensief controleren of alle snelle fietsers zich aan de nieuwe regels houden, er komt 'geen heksenjacht'. "Wij willen vooral benadrukken dat je in de problemen kunt raken als je bij een ongeluk betrokken bent en niet op de goede plaats op de weg reed." Volgens verkeersexpertisecentrum CROW overwegen veel gebruikers het plaatje van hun fiets te halen zodat die vrijwel niet meer te onderscheiden is van een normale e-bike.

Lees ook: De opkomst van speed e-bikes: steeds meer en steeds harder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden