'Snelfiets is duurzame alternatief voor meer asfalt rond Schiphol'

Verbeterde fietsroutes in combinatie met gedeelde supersnelle elektrische fietsen kunnen de fileproblemen rond Schiphol drastisch verminderen. BAM Infra en Gazelle pleiten voor deze investering van ruim 5 miljoen euro.

null Beeld anp
Beeld anp

De fietssnelweg en speedbikes zijn het duurzame alternatief voor nog meer asfalt rond Schiphol, een van de drukste luchthavens ter wereld. "Als we niets doen, loopt alles vast," zegt Marinus Schimmel, directeur van BAM Infra.

Goede fietsfaciliteiten zijn volgens het bouwbedrijf, fietsfabrikant Gazelle en enkele andere bedrijven de sleutel voor betere bereikbaarheid.

Centraal staat de speedbike, een elektrische fiets die 45 kilometer per uur kan rijden. Volgens het mobiliteitsplan komen er speedbikes als deelfiets op de 22 kilometer fietsroute tussen Hoofddorp, de luchthaven en de Zuidas. Forensen en toeristen kunnen zo de knopen in het woon-werkverkeer makkelijk omzeilen.

Kleine aanpassingen
De initiatiefnemers denken dat de snelfietsweg er binnen een jaar kan liggen. De route bestaat grotendeels al en de fietsinfrastructuur is voor 80 procent geschikt. Schimmel spreekt van 'kleine aanpassingen', zoals de veiligheid bij de Kruisweg verbeteren en paden verbreden. Dan zijn de wegen klaar voor speedbikes.

De kosten: 5,3 miljoen euro. "Het is zoveel goedkoper dan het omgooien de bestaande infrastructuur," zegt Schimmel.

Hij voorziet vijfduizend minder autobewegingen op de route, onder andere als de zestigduizend personeelsleden van Schipholbedrijven meedoen. Velen van hen wonen relatief dichtbij hun werkplek.

Huub Lamers, directeur van Gazelle, droomt ervan dat toeristen bij een vlucht naar Amsterdam direct de slimme deelfiets boeken. Terwijl de reisorganisatie de koffers per elektrische auto naar het hotel laat brengen, peddelt de vakantieganger vrolijk veder naar de binnenstad.

Ruimte voor de fiets
Is er draagvlak voor meer deelfietsen in de stad? Ja, denkt Lamers, want binnenkort is het niet overvol meer. Ja, zegt ook mede-initiatiefnemer Maud de Vries van fietslab Bycs, volgens het coalitieakkoord in Amsterdam komt er immers meer ruimte voor de fiets.

De kosten voor de gebruiker zijn nog niet bekend. Een speedbike kost een paar duizend euro. De bedenkers van het fietsplan zitten al aan tafel met de gemeente Amsterdam, maar concrete plannen zijn er nog niet. "Het concept kan in heel Nederland werken," zegt Lamers.

null Beeld Laura van der Bijl
Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden