Review

Snel geld / Snabba cash ***

null Beeld

Regie: Daniel Espinosa
Met: Joel Kinnaman, Dragomir Mrsic Matias Padin Varela, Lisa Henni


We leven in het tijdperk waarin Zweedse boekenkasten gevuld worden met Zweedse misdaadliteratuur en er op Zweedse bankstellen naar Zweedse misdaadseries en films wordt gekeken. Aan de Scandinavisering van het genre komt voorlopig geen einde, want de bestsellers worden in Hollywood opnieuw verfilmd, zodat we ook de komende jaren niet om Stieg Larsson en co heen kunnen.

Het gaat hard: de Zweedse verfilming van Jens Lapidus' roman Snel geld moet in de Verenigde Staten nog worden uitgebracht, maar aan de herverfilming wordt al gewerkt. Het boek is het eerste deel van een trilogie, waarin strafrechtadvocaat Lapidus de nadruk op het misdaadmilieu legt. Dat voor Zweedse begrippen verfrissende perspectief, en een gedegen kennis van de straattaal en mores van het milieu, leverden Lapidus veel lof en lezers op.

De verfilming is minder opmerkelijk, want de genrefilmgeschiedenis omvat talloze misdaadfilms waarin de politie hooguit een figurantenrol vervult. In dat licht bezien vinken Lapidus en regisseur Daniel Espinosa alle wetmatigheden en clichés van het genre af. Ook bij hen loont misdaad niet, bekennen ruwe bolsters met blanke pitten dat ze hardhandige vaders hadden, en kan een allerlaatste klus of een uitbraak uit het milieu nooit goed aflopen.

De film volgt een Zweedse economiestudent, een voortvluchtige Chileense bajesklant en een Servisch maffialid, die zich alle drie in de onderwereld van Stockholm staande moeten houden.

De geroemde dialogen uit het boek worden in het Zweeds, Spaans en Servisch gebezigd. Dat verhoogt de authenticiteit, maar levert ook een Babylonische kakafonie op. De film heeft aan actie en spanning geen gebrek, maar het scenario laat in de psychologische onderbouwing te veel zaken onbenoemd.

Van de drie antihelden is de Zweedse student de meest intrigerende, omdat hij zich vanuit een eenvoudige afkomst met list en bedrog in een oudgeldmilieu wil nestelen.

Het doet sterk aan Woody Allens uitstekende thriller Matchpoint denken, maar in het jakkerende Snel geld is voor verdieping en duiding zo weinig ruimte dat het niveau van Allen niet geëvenaard wordt. Dat stond een succes in eigen land niet in de weg. Wordt derhalve vervolgd. (BART VAN DER PUT)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden