Sms-dienst discriminatie bijna stil

Met een berichtje met de tekst 'KLACHT 020' kunnen aan de deur geweigerden het meldpunt op de hoogte brengen, waarna die onderzoekt of dat al dan niet terecht was. Foto ANP Beeld
Met een berichtje met de tekst 'KLACHT 020' kunnen aan de deur geweigerden het meldpunt op de hoogte brengen, waarna die onderzoekt of dat al dan niet terecht was. Foto ANP

AMSTERDAM - De sms-dienst waarmee sinds januari discriminatie in het Amsterdamse uitgaansleven kan worden gemeld, maakte een vliegende start.Twee maanden later is het stil op nummer 3669.

"Het nieuwe is er wel een beetje van af," legt Joke Walstra uit, klachtenbehandelaar bij het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). Afgelopen week kwam bij het meldpunt één sms'je binnen, de week daarvoor nul.

Met een berichtje met de tekst 'KLACHT 020' kunnen aan de deur geweigerden het meldpunt op de hoogte brengen, waarna die onderzoekt of dat al dan niet terecht was. Maar de praktijk is weerbarstig. "Zo wist, in de eerste twee maanden, de melder in bijna eenderde van de gevallen niet meer hoe het zat," weet Walstra.

Een aantal keer leidde het sms'je wel tot een gesprek tussen geweigerde en weigeraar. Soms werd dan uitgelegd dat niet de afkomst, maar bijvoorbeeld de verkeerde schoenen debet waren aan de weigering. Een paar keer kwam het tot excuses richting een wel degelijk ten onrechte benadeelde stapper. De meeste melders waren allochtoon.

Verantwoordelijk wethouder Freek Ossel vindt het project nog steeds een succes, want er zijn nu al meer meldingen binnengekomen dan over heel 2009. Voorheen kwamen er ongeveer 35 klachten per jaar binnen, voor 2010 staat de teller op 36.Maar, 'het fluctueert,' zo geeft Ossels woordvoerder Rudy Lion Sjin Tjoe toe in reactie op de snelle terugloop in het aantal meldingen. Sinds anderhalve maand wordt om de paar weken geflyerd rond het Rembrandtplein en het Leidseplein. Dat is echter niet genoeg. "Het is eigenlijk een variant op 112. Als dat nummer niet in je hoofd zit, is het niet onlogisch dat het initiatief niet meer werkt," weet Beatrijs van Agt van anti-discriminatiebureau Artikel 1.

De actie moet aanslaan bij de jongeren. Die lopen niet te koop met hun weigering, meent Lion Sjin Tjoe. "Als je het voorval meteen moet melden bij een politieagent, sta je voor je gevoel nog een keer voor aap. Sms'en is een onopvallende oplossing."

Volgens Van Agt is wel het belangrijk dat jongeren hun verhaal doen. "Er is namelijk te weinig bekend over wat zich precies voordoet in het uitgaansleven."

Het Openbaar Ministerie zet om dat te onderzoeken mystery guests in. Dat project staat los van de smsdienst. Wat er met de uitkomsten gebeurt, kan woordvoerder Ruth Gorissen nog niet zeggen. "Wellicht leidt het tot nader onderzoek. Het is niet bedoeld als bewijs in een strafzaak." (CHANTAL GROOTHENGEL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden