Plus

Smartphones in het verkeer: hoe valt het te stoppen?

Nieuwe technieken kunnen het gebruik van een mobieltje achter het autostuur lastig of onmogelijk maken. Dat scheelt doden en gewonden.

Mensen overschatten zichzelf. Ze denken dat zij best even op hun telefoon kunnen kijken tijdens het rijdenBeeld Jesper Drenth/HH

Het gebruik van de smartphone in het verkeer lijkt onuitroeibaar. Hoge boetes en campagnes die automobilisten bewust moeten maken van de gevaren van appen achter het stuur hebben vooralsnog nauwelijks effect. De hoop is nu gevestigd op de techniek. Autofabrikanten denken na over slimme oplossingen om het gebruik van de telefoon in te dammen en er worden apps ontwikkeld die de smartphone deels uitschakelen als de gebruiker in de auto zit.

Zo ontwikkelde Samsung de In-Traffic Reply App, die aan de hand van gps-gegevens registreert of gebruikers in de auto zitten. Bij binnenkomende berichten wordt dan een automatisch antwoord verstuurd. Gekozen kan worden voor de standaard melding 'ik zit in het verkeer, dus ik kan op dit moment niet antwoorden' of een 'fun reply': een grappige reactie met een animatie.

Vakje in dashboard zonder bereik
In veel auto's die de telefoon integreren in het dashboard wordt een aantal apps automatisch afgesloten tijdens het rijden. Voor wel werkende apps wordt de stembediening verder ontwikkeld, zodat de telefoon bediend kan worden zonder gepriegel op het touchscreen.

Nissan werkt aan een speciaal vakje in de auto waar smartphones geen bereik hebben. Probleem daarvan is wel dat ook navigatiesystemen op de telefoon niet gebruikt kunnen worden en er geen muziek via de telefoon afgespeeld kan worden.

En verzekeraar Interpolis maakte een app waarbij automobilisten punten kunnen verdienen door zo lang mogelijk hun telefoon niet aan te raken in het verkeer. Een beloning voor goed gedrag dus, alles om de handen maar aan het stuur en de ogen op de weg te houden.

Overschatten
Maar waarom dringt het maar niet tot automobilisten door dat ze met hun geapp hun leven en dat van andere weggebruikers op het spel zetten? "Mensen overschatten zichzelf. Ze denken dat zij best even op hun telefoon kunnen kijken tijdens het rijden."

"Het gevaar komt altijd van de ander, nooit van henzelf," zegt landelijk projectleider verkeer van de Nationale Politie Egbert-Jan van Hasselt. "Het wordt tijd voor een mentaliteitsverandering, zoals die er ook is geweest ten aanzien van alcohol in het verkeer."

"Het moet heel normaal worden dat je niet vanuit de auto rea­geert op oproepjes en berichtjes," zei directeur van Veilig Verkeer Nederland Felix Cohen deze week. Hij reageerde op het aantal verkeersdoden in Nederland, dat volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek de laatste jaren weer is toegenomen, na een decennialange dalende trend.

'Nationale ziekte'
Het lijkt een rechtstreeks gevolg van het gebruik van de smartphone achter het stuur. Een 'nationale ziekte', noemt Van Hasselt het. "Het lijkt wel of we geen seconde zonder onze telefoon kunnen. We zien de laatste jaren een verschuiving van bellen naar appen. Dat is nog gevaarlijker: elke seconde dat je de ogen niet op de weg hebt, kan het verschil zijn tussen een ongeluk of geen ongeluk."

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bij schrijven en lezen op een telefoon het risico op een ongeluk met factor 10 toeneemt.

Van Hasselt ziet ook een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd: zij zouden niet mogen toestaan dat werknemers bereikbaar zijn als ze in de auto zitten. Wellicht dat dit probleem zichzelf in de toekomst oplost, als de zelfrijdende auto een feit is. Maar voor het zover is wordt de strijd tegen de appende en bellende automobilist voortgezet.

Langere remafstand

Tijdens gebruik van een smartphone achter het stuur is de gemiddelde reactietijd 1,6 seconde, normaal is dat 1,2 seconde. Dit lijkt een klein verschil, maar bij een snelheid van 30 kilometer per uur is de remafstand dan 4 meter langer. Bij 100 kilometer per uur is de remafstand 11 meter langer.

Cijfers: Veilig Verkeer Nederland en de Stichting Weten­schappelijk Onderzoek Verkeers­veiligheid

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden