Review

Slumdog millionaire ****

null Beeld

Regie: Danny Boyle
Met: Dev Patel, Freida Pinto, Madhur Mittal, Anil Kapoor, Irrfan Khan

De Britse regisseur Danny Boyle weet hoe je een film moet beginnen. Dat was al zo met zijn doorbraak in 1996, het junkie-epos Trainspotting dat opende met een inmiddels klassieke filmmonoloog ('Choose life!') van Ewan McGregor, een achtervolging te voet en Iggy Pops Lust for life op de soundtrack; beeld, dialoog en muziek in een perfecte mix, die de toeschouwer niet meer losliet.

Twaalf jaar, en sterk uiteenlopende films later, pakt Boyle ons in de eerste scènes van Slumdog millionaire, zijn beste film sinds Trainspotting, meteen weer bij de kladden en sleept hij ons mee naar de sloppenwijken van Mumbai, waar we twee uur later weer naar buiten tollen, het hoofd gevuld met beelden, geluiden en verhalen (geuren, wil je bijna zeggen) die ons van de krotten naar de wolkenkrabbers van de wereldstad brengen.

Het is Hollywood ontmoet Bollywood, het is Oliver Twist in Mumbai. Het is opmerkelijk dat een film die een publiekslieveling is overal waar hij wordt vertoond, ook keiharde waarheden over de ambities van het moderne India bevat.

Boyle baseerde zijn film - die een grote kanshebber is voor de belangrijkste Oscars en onlangs nog de winnaar was van de publieksprijs op het filmfestival van Rotterdam - op de roman Q&A van Vikas Swarup, wat hem het vindingrijke uitgangspunt gaf van een levensverhaal dat verteld wordt aan de hand van de antwoorden van een ogenschijnlijk eenvoudige theejongen op vragen die hem worden gesteld als deelnemer van de quiz Who wants to be a millionaire? En dat is een vraag die in Mumbai nog meer resonantie heeft dan bij ons.

Slumdog opent met een quizvraag die aan het publiek wordt gesteld en vervolgens zien we een scène met jongens die op een landingsbaan van een vliegveld cricket spelen. Als de politie arriveert, storten we ons in de sloppenwijken van Mumbai in een opwindende achtervolging, die een voorproefje geeft van het briljante camerawerk van Anthony Dod Mantel.

Vanaf deze wervelende openingsscène volgen we het leven van de twee broertjes Jamal en Salim, die opgroeien op de straten van Mumbai en daar alles moeten doen om te overleven. Salim (Madhur Mittal) zal definitief op het slechte pad terechtkomen en Jamal (Dev Patel) wordt uiteindelijk een quizkandidaat bij Who wants to be a millionaire?, waar hij India verbluft door als slumdog (jongen uit de sloppenwijken) vraag op vraag goed te beantwoorden. Tussen de shows door wordt hij verhoord door een politie-inspecteur die ervan overtuigd is dat hij de boel belazert. In flashbacks krijgen we te zien hoe Jamal alle wijsheid op straat heeft opgedaan. Als hun moeder door religieuze fanaten wordt vermoord, beginnen de twee broertjes een lange zwerftocht door het leven.

Boyle beschrijft perioden van grote armoede, met onder meer een huiveringwekkende episode waarin de kinderen bij een criminele bedelorde terechtkomen.

Er is geen shot van de film dat niet schitterend of meeslepend is. Je zou de kanttekening kunnen maken dat Boyle er altijd in slaagt om de grootste ellende (junkies in Glasgow!) aantrekkelijk te verpakken, maar er is helemaal geen tijd voor kanttekeningen in Slumdog millionaire.

Het koortsachtige tempo waarin de film voortdendert, houdt gelijke tred met de snelheid waarmee de jongens moeten opgroeien en India een wereldeconomie wordt. Boyle laat er geen twijfel over bestaan dat er in de strijd om het bestaan maar weinigen succes hebben.
In het hart van Slumdog millionaire zit een meeslepend liefdesverhaal. Zij die zich tot dan nog niet gewonnen geven, zullen de handdoek in de ring werpen bij het nu al klassieke slot waarin de cast in een opwindend Bollywood-dansnummer uitbarst.

Dit is een happy end in grote kapitalen. Je moet maar durven. (MARK MOORAMAN)

www.slumdogmillionairemovie.co.uk

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden