Sluiting politiebureaus levert meer op dan verwacht

Sluiting van politiebureaus levert fors meer geld op dan verwacht. Toch gebruikt de korpsleiding de opbrengst niet om vestigingen open te houden. De toekomst is aan het 'pop-upbureau' in een café of tent.

Op vakantie? Denk aan inbraakpreventie, adviseert de pop-uppolitie in Almere. Beeld Pim Ras
Op vakantie? Denk aan inbraakpreventie, adviseert de pop-uppolitie in Almere.Beeld Pim Ras

Volgens een interne prognose bespaart de politie 115 miljoen euro per jaar op huisvesting, ruim meer dan de door het kabinet verlangde 76,5 miljoen euro vanaf 2025.

"We stoppen ons geld minder in stenen en meer in mobiel werken, ICT en bereikbaarheid," zegt Liesbeth Huyzer, lid van de korpsleiding van de Nationale Politie. "We willen er naartoe dat de politie zich niet verstopt achter muren en in bureaus, maar dat agenten zelf burgers opzoeken."

'Pop-upbureaus'
Sinds 2014 zijn 148 politiebureaus in het land gesloten. Daar zijn 75 kleinere politieposten voor in de plaats gekomen, bijvoorbeeld in gemeentehuizen. Aangifte doen kan er niet, bewoners kunnen wel een praatje komen maken of advies vragen.

Huyzer is verheugd over de komst van 'pop-upbureaus', waarbij wijkagenten tijdelijk in een leegstaand pand, tent, camper of café gaan zitten. "Elke burger die wat te melden heeft, kan daarnaartoe. Ik vind dat een hele mooie ontwikkeling."

In Almere Parkwijk staat de pop-uppolitie in een witte tent op het parkeerterrein bij Albert Heijn.

Tonny Riechelman, die in haar scootmobiel langsrijdt, krijgt van agent Doenja Eevenaar een folder over inbraak­preventie in handen als voorbereiding op de zomer. "Pas op, inbrekers slaan graag toe als u met vakantie bent," zegt de agent.

'Coffee with a cop'
De witte tent staat elke week op een andere plek in Almere om 'in verbinding te blijven' met de buurt. ­Eevenaar: "Wij hebben het nodig. Zonder tips van het publiek kunnen we geen misdaden oplossen."

In Dordrecht kunnen inwoners terecht bij een wekelijks spreekuur in de McDonald's, voor 'coffee with a cop' en in de Bollenstreek rijden agenten rond met een camper. Zo zijn er tientallen initiatieven in het hele land.

Huyzer verwacht meer van mobiel werken en bereikbaarheid dan de ­dure 'ouderwetse' politiebureaus: "Als je kijkt naar de bezoekersaantallen schrokken we ons te pletter. Je moet altijd iemand achter de balie hebben. Doorgaans is dat onbewapend personeel. Voor hun veiligheid is het van belang om bewapende mensen in het bureau te hebben. Wij moeten kritisch zijn: is dit het allemaal waard om een bureau open te houden?"

Amsterdam
Vooral in landelijke gebieden valt voor politiepanden het doek. In Oost-Nederland sloten 48 bureaus en daar kwamen 25 kleinere politieposten voor terug.

In Amsterdam maakten 22 bureaus plaats voor eenmaal nieuwbouw en drie politieposten. Die zitten meestal in gemeentelijke gebouwen. Daar zit lang niet iedereen op te wachten. Een Amsterdamse agent: "Bij bureaus die wél openblijven, worden de nachtelijke openingsuren geschrapt. We zijn minder zichtbaar, dat valt criminelen ook op."

Alternatieven niet op orde
Voorzitter Rob den Besten van de Centrale Ondernemingsraad van de politie vindt de nieuwe werkwijze geen oplossing. "De alternatieven zijn nog lang niet op orde, denk aan de mogelijkheden voor mobiel werken, de ICT en het plaatsbepalingsysteem in auto's. Los dat nou eerst op, voordat je nog meer panden sluit."

Ook bestuurders op het platteland verzetten zich tegen de sluiting van bureaus, omdat zij het hun inwoners niet kunnen uitleggen dat de politie straks twintig minuten rijden verderop is gevestigd.

Politiebaas Huyzer ziet de weerstand als een kwestie van gewenning. "We zijn misschien niet meer in dat bureau, maar we zijn wel meer op straat en in kleinere politieposten en pop-upbureaus terug te vinden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden