Recensie

Slotakkoord van The Hunger Games is niet de beste film uit de reeks (***)

Het nieuwe en laatste deel uit het filmvierluik The Hunger Games is beter dan het vorige deel, maar haalt het niet bij Catching Fire.

'Zijn er dan geen grenzen aan wat we elkaar aandoen?!' verzucht de onverschrokken Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) in het slotakkoord van The Hunger Games. 'Het is oorlog. Doden is niet persoonlijk. Dat zou jij moeten weten,' riposteert Gale (Liam Hemsworth).

Doel heiligt de middelen
Katniss denkt daar anders over. Er moet een einde komen aan het bloedvergieten. Panem moet vrij! Het totalitaire regime dient te verdwijnen. Om dat te bereiken zal ze hoogstpersoonlijk de kwaadaardige, leugenachtige president Snow uit de weg ruimen, die er telkens weer in slaagt de rebellen uit de dertien districten tegen elkaar op te zetten. Het doel heiligt de middelen.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (in 2D en 3D) is het afsluitende deel van de verfilming van Suzanne Collins' The Hunger Games-trilogie over de postapocalyptische maatschappij van Panem, waar het onderdrukte volk koest wordt gehouden met een wrede combinatie van reality-tv en gladiatorenspelen. Die zeer succesvolle young adult-reeks, bestaande uit The Hunger Games, Catching Fire en Mockingjay, is niet alleen buitengewoon populair onder meisjes van dertien tot achttien jaar, maar ook bij jongens en volwassenen. Hetzelfde geldt voor de films; de eerste twee delen waren goed voor een wereldwijde bioscoopopbrengst van anderhalf miljard dollar. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat de makers besloten het laatste deel in tweeën te knippen.

Het was geen goed idee. The Hunger Games: Mockingjay - Part 1, die eind vorig jaar in de Nederlandse bioscopen werd uitgebracht (wereldwijde opbrengst: ruim 700 miljoen dollar), voelde als een lange opmaat naar Part 2. En het tweede deel van het laatste deel (Francis Lawrence regisseerde beide delen, en eerder ook al Catching fire; Suzanne Collins hielp mee haar boek te bewerken) komt ook weer langzaam op gang, terwijl de makers geen enkele moeite doen nieuwe kijkers bij te praten over wat er eerder allemaal is voorgevallen.

Paradepaardje
Katniss, heldin en rolmodel tegen wil en dank, wil vechten in de frontlinie. Schaduwpresident Alma Coin (Julianne Moore) wil geen risico lopen met haar paradepaardje en haar heldenstatus exploiteren in propagandafilms, zoals het Capitool eerder deed. Het laat zich raden wie haar zin krijgt. Met de beste, meest trouwe vrienden aan haar zijde begint Katniss een queeste door een (met de computer gebouwde) grauwe, stukgeschoten wereld, die door perverse geesten boordevol boobytraps is gestopt.

Spetterende actie, retoriek en bakvissenromantiek wisselen elkaar af, in keurige blokjes: tussen de explosies door wordt Katniss heen en weer geslingerd tussen de twee mannen in haar leven. En alles wordt aangekondigd en onderstreept door de pompeuze muziek van James Newton Howard.

Lawrence heeft script niet nodig
Jennifer Lawrence blijft ook zonder goed script overtuigen als Katniss, maar de show wordt opnieuw gestolen door Donald Sutherland, als de doortrapte, volledig corrupte president Snow van het totalitaire Panem. 'Ze komen om onze manier van leven te vernietigen,' houdt Snow het onderdrukte volk voor als de rebellen in aantocht zijn. Een leugen, natuurlijk, van een alleenheerser die er niet voor terugdeinst zijn eigen volk te bombarderen. Het aandeel (als Spelmaker Heavensbee) van Philip Seymour Hoffman, die in februari 2014 een einde aan zijn leven maakte, is helaas te klein om echt te beklijven.

Kort en goed: Mockingjay - Part 2 is beter dan Part 1, maar haalt het niet bij Catching Fire, het absolute hoogtepunt van het filmvierluik. De lessen in massamanipulatie, oorlogsvoering en opoffering zijn meer van hetzelfde, maar de serieuze, grimmige toon van de politieke allegorie blijft bijzonder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden