'Slooppremie voldoet niet'

Geplette sloopauto's. Volgens de Bovag zet de slooppremie nauwelijks zoden aan de dijk. Foto ANP

DEN HAAG - De slooppremie voor oude auto's lijkt weggegooid geld. Ongeveer de helft van de 85 miljoen euro komt terecht bij eigenaars die hun auto toch al naar de sloop zouden hebben gebracht.

Dat blijkt uit gegevens van de Bovag, de brancheorganisatie voor garagebedrijven. Vorige week toonde de Bovag zich nog ingenomen met het besluit een slooppremie voor oude auto's in het leven te roepen.

Het ministerie van Vrom steekt 65 miljoen euro belastinggeld in de slooppremie, de rest komt uit de pot met de verwijderingsbijdragen die kopers van nieuwe auto's hebben betaald. Bij succes kan nog meer geld beschikbaar komen.

Minister Jacqueline Cramer (Milieu) denkt dat ongeveer honderdduizend automobilisten de premie van duizend of 750 euro zullen aanvragen. De Bovag gaat ervan uit dat dat vijftigduizend extra sloopauto's oplevert, bovenop het normale aantal. Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, 'subsidieer je op deze manier veel mensen die hun auto toch al zouden afdanken'. Dat maakt de sloopregeling een 'heel duur instrument', aldus de wetenschapper.

De autobranche krijgt slechts een heel kleine impuls door de premie, zeggen experts. Vorig jaar kochten particulieren bijna 1,9 miljoen occasions, dan is vijftigduizend extra niet veel. "Bovendien vragen wij ons af of er wel honderdduizend mensen hun auto naar de sloop brengen. Eigenaren van auto's die minder waard zijn dan duizend euro, zijn geen regelmatige kopers. De vraag is of zo iemand bereid is vijfduizend euro uit te geven aan een andere," zegt verkoopdirecteur Erik van den Heuvel van Autodata, dat occasions taxeert.

Volgens adviseur Clem Dickmann, oud-directeur van Hyundai Nederland, worden vooral oudere tweedehandsjes gekocht ter vervanging van de honderdduizend auto's die dankzij de regeling naar de sloop worden gebracht. Vijftien- tot twintigduizend bezitters zullen een nieuwe auto kopen, verwacht hij. "Vooral kleine auto's, waar de dealer weinig op verdient."

Minister Cramer spreekt van een 'schoneluchtpremie', maar uit alle wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een sloopregeling nauwelijks iets oplevert voor het milieu. Het is veel effectiever om dat geld te steken in andere maatregelen. Het streven is om in mei te starten met de regeling. De premie wordt niet uitgekeerd via het autobedrijf, maar door een overheidsinstantie. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden