Slooppremie van de baan, VVD pleit voor vervolg

Foto ANP

AMSTERDAM - De Amsterdamse sloopregeling voor oude auto's werd maandag ten grave gedragen, omdat de Haagse pot voor het omruilen van auto's leeg is.

Amsterdam gaf sinds oktober een aanvulling van 250 tot duizend euro op de landelijke slooppremie.

Het idee mensen die hun oude en vervuilende auto inruilen voor een nieuwere, geld te geven ontstond toen in Amsterdam volop gediscussieerd werd over de verbetering van de luchtkwaliteit. Het ambitieuze doel was binnen de ring geen oude auto's meer toe te laten, de zogeheten milieuzone. De VVD vond dat de eigenaren van deze auto's een tegemoetkoming verdienden en introduceerde eind 2007 het idee van de sloopregeling.

De gemeente omarmde het idee en liet er allerlei berekeningen op los. Er werd becijferd dat er bijna twaalfduizend oude auto's binnen de ring waren. Zestig procent van de eigenaren zou bereid zijn die te laten slopen, waardoor zevenduizend vuile auto's zouden verdwijnen. Dat zou tot meer dan tien procent van de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit leiden. De regeling zou al in de zomer van 2008 moeten ingaan. Er werd zes miljoen euro voor gereserveerd.

Mede door bemoeienis van de autobranche werd de regeling uitgebreid tot de hele stad. Na een hoop onderzoek en vertraging verdween de milieuzone uit het zicht. Daarmee was een belangrijke reden voor mensen om hun auto van de hand te doen verdwenen.

De economische crisis zorgde vorig jaar voor een nieuwe impuls. Om de autoverkopen te stimuleren en het milieu te helpen introduceerde het rijk in mei een sloopregeling. Of het milieudoel ook maar in enige mate werd gehaald, waagden deskundigen overigens te betwijfelen.

Amsterdam volgde bijna een half jaar met een extra bonus op de landelijke regeling. Omdat een lager bedrag per auto werd gegeven dan aanvankelijk was gedacht, was het mogelijk meer automobilisten hun oude auto te laten inruilen. Er werd op gerekend dat één op de vijf oude auto's tot schroot zou worden verwerkt, veertienduizend in totaal. Wethouder Hans Gerson verwachtte een groot succes van de regeling.

Maar de belangstelling viel tegen. Er werden bijna tweeduizend aanvragen ingediend. Zelfs de zevenduizend waar eerder sprake van was, werd bij lange na niet gehaald. Er is minder dan één miljoen euro van het budget gebruikt.

De landelijke regeling was wel populair. Omdat het geld van het rijk op is, houdt die op. Volgens de gemeente moet dus ook de Amsterdamse regeling ophouden.

Toch bestond daar onduidelijkheid over. In september beloofde Gerson dat er een vervolg op de regeling zou komen als in Amsterdam geld over was, totdat bleek dat toch geen naadloze aansluiting op de regeling mogelijk was.

VVD-raadslid Robert Flos dringt aan op een vervolg van de regeling., maar Gerson vindt dat een zaak voor een volgend bestuur. En daarbij is een potje van vijf miljoen in deze krappe tijden niet te versmaden. (ADDIE SCHULTE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden