Sloop lompe ‘brug 95’ uitgesteld tot 2025

De vele werkzaamheden aan verwaarloosde kades en bruggen leiden ertoe dat andere projecten met uitstel worden bedreigd. Nu wordt bekend dat de sloop van ‘brug 95’ over de Korte Prinsengracht pas op zijn vroegst in 2025 plaatsvinden, vier jaar later dan gepland.

De betonnen Brug 95, tussen de Haarlemmer Houttuinen en de Nieuwe Westerdok­straat, is velen een doorn in het oog en zou daarom moeten verdwijnen. Beeld Carly Wollaert
De betonnen Brug 95, tussen de Haarlemmer Houttuinen en de Nieuwe Westerdok­straat, is velen een doorn in het oog en zou daarom moeten verdwijnen.Beeld Carly Wollaert

Volgens de gemeente kan de stad het zich niet permitteren om de brug nu al te slopen: er wordt tegelijkertijd namelijk intensief werk uitgevoerd aan de Oranje Loper, het stuk tussen de achterkant van het Paleis op de Dam en het Mercatorplein. Hier zijn alle bruggen in slechte staat. “Om de stad bereikbaar te houden kan dat niet tegelijkertijd,” aldus een woordvoerder.

De lompe en uit zijn krachten gegroeide brug uit 1971 geldt onder veel Amsterdammers als een historische vergissing: het betonnen gevaarte werd aangelegd in de tijd dat de auto nog alle ruimte kreeg in de binnenstad. De bedoeling was dat de weg erover zou worden doorgetrokken naar de Wibautstraat.

Amsterdam autoluw

In 2018 werd de beslissing genomen om de brug te slopen. Onder het mom van het ingezette beleid om de stad autoluw te maken, moest er een betere fietsroute komen over de Haarlemmer Houttuinen. Samen met de Haarlemmerdijk en -straat zou die moeten veranderen in ‘een autoluwe, verkeersveilige, open en groene woon- en verblijfsruimte’.

Hoeveel auto’s er dagelijks van de weg gebruikmaken, is niet duidelijk. Zeker is wel dat deze route de afgelopen jaren steeds onlogischer is geworden. De Nieuwe Westerdokstraat, aan de oostkant van de brug, leidt namelijk naar de voorkant van CS. Deze route is echter niet meer handig: door de ‘knip’ op de Prins Hendrikkade kan gemotoriseerd verkeer vanuit het westen niet meer aan de voorzijde van het station komen.

De deplorabele staat van de bruggen en de kades heeft als gevolg dat Amsterdam alle zeilen moet bijzetten. Financieel zijn de kosten enorm: de gemeente maakte er vorig bijna 300 miljoen euro voor vrij. Deskundigen verwachten dat de rekening in de miljarden zal gaan lopen.

Maar ook praktisch zorgt het vele renovatiewerk voor ernstige problemen: als alle bruggen en kades tegelijkertijd zouden worden aangepakt, zou de stad volledig onbereikbaar raken. Van de 200 kilometer gemetselde kademuren in de stad is zeker tien kilometer in deplorabele staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden