Slimme fietsenstalling bij Paradiso weet of er plek is

Sinds eind vorige week is de fietsenstalling naast Paradiso voorzien van sensoren. Een vol-/vrijbord laat zien of er plek is, zonder dat de fietser de stalling in hoeft te lopen.

Een bord boven de stalling laat zien of er nog plek is Beeld Gemeente Amsterdam

De sensoren bespeuren of een plek vrij is en sturen die informatie door naar een bord op straatniveau. Beneden in de stalling laat een bord zien wáár deze vrije plekken precies zijn, zodat fietsers in principe niet meer naar een plek hoeven te zoeken.

De data die de sensoren verzamelen is niet alleen handig voor fietsers die voor de stalling staan; de gegevens worden vrijgegeven als open data. Daardoor kunnen ontwikkelaars er bijvoorbeeld een app omheen bouwen.

Vorig jaar is Amsterdam gestart met een aantal pilots om het fietsparkeerprobleem in de stad aan te pakken. Het realiseren van meer fietsparkeerplekken is niet genoeg, aldus de gemeente. Het moet slimmer. De sensoren maken deel uit van deze serie pilots. Het hele jaar wordt getest of de sensoren in de rekken werken zoals verwacht.

Gedrag
In de serie experimenten werd eerder al gedragspsychologie ingezet bij markeringen en borden. Die leiden fietsers naar en door fietsenstallingen, zoals in de Fietsflat bij CS en bij de ondergrondse stalling bij de OBA op het Oosterdokseiland. Op de Bloemenmarkt werd getest met 'pop-up' fietsenstallingen: in de avonduren toonde een lichtprojectie waar fietsen gestald mochten worden.

Rotterdam heeft al sinds 2013 een fietsenstalling die voorzien is van dergelijke sensoren. In de fietsenkelder bij Rotterdam Centraal, goed voor 5200 fietsparkeerplekken, wordt geregistreerd of en hoelang fietsparkeerplekken worden gebruikt. Ook hier ziet de fietser boven al hoeveel plaatsen er nog vrij zijn.

In Delft, waar de nieuwe fietsenstalling bij het station ook al sensoren heeft die in de gaten houden welke plekken vrij en bezet zijn, gaan ze nog een stapje verder. De gegevens worden daar ook gebruikt om langparkeerders op te sporen en die fietsen te verwijderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden