Slim horloge van Amsterdammer weet waar je kind is

Een slim horloge van Nederlandse makelij maakt het makkelijk kinderen te vinden op het strand of andere drukke plekken. Vodafone begint donderdag een pilot in Domburg.

De Kigo meldt de locatie van de drager tot op een meter nauwkeurigBeeld -

Het kinderhorloge is bedacht door de Amsterdamse ondernemer Erik Recter. Enkele jaren terug verloor hij zijn zevenjarige nichtje Nikki tijdens het skiën uit het oog. "Ik schrok enorm, ook al was het een klein skigebied."

Ze was binnen enkele uren terecht, maar het voorval zette Recter aan het denken. Is er met alle moderne technologie niet een apparaatje dat voorkomt dat jonge kinderen zoekraken? "Nee dus. Er is wel wat verkrijgbaar bij allerlei Alibaba-achtige webshops in Azië, maar dat is van slechte kwaliteit."

Voorkomen dat kinderen zoekraken
Recter - die eerder Op Zoek Naar Evita en andere tv-programma's regisseerde - besloot zelf aan de slag te gaan en begon zijn start-up Watcher Enterprises. Het doel? Een horloge dat overal ter wereld werkt, het onder ­water nog een half uur blijft doen, en bovendien eenvoudig is te bedienen.

De kras- en schokbestendige Kigo kost 189 euro en komt met een abonnement van zes euro per maand. De doelgroep: kinderen tussen vijf en tien jaar. "Ouder heeft geen zin: vanaf acht jaar krijgen veel kinderen hun eerste mobieltje."

Op de meter nauwkeurig
De Kigo werkt inderdaad zeer intuïtief. Als ouders willen weten waar hun kind is, openen ze de app. Recter doet het voor. "Kijk, binnen seconden volgt een locatiemelding, die buiten op een meter nauwkeurig is." Ouders krijgen ook direct een melding als het horloge wordt afgedaan.

De belangstelling voor de Kigo is ­gigantisch: er liggen aanvragen uit ­Israël, Rusland, Brazilië en Turkije. Belangstellenden moeten even geduld hebben, de wachttijd is tot zes weken opgelopen.

"We hopen de productie snel op te voeren." Recter heeft inmiddels twintig werknemers, en hij werkt ook aan een slim ouderen­alarm.

Donderdag begint een proef op de stranden van de Zeeuwse badplaats Domburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden