Plus

Sjors Fröhlich: 'Ik wil niet als zielig geval een comeback maken'

Sjors Fröhlich (48) is sinds drie jaar hoofdredacteur bij BNR Nieuwsradio. 'Ik ben absoluut nog niet tevreden met waar BNR nu staat.'

Sjors Fröhlich bij zijn aanstelling in 2013 Beeld anp
Sjors Fröhlich bij zijn aanstelling in 2013Beeld anp

Bij uw aantreden zei u dat BNR het in zich heeft de strijd aan te gaan met Radio 1. Is dat sindsdien gelukt?
"Strijd is niet helemaal het goede woord. Ik bedoelde toen niet dat wij Radio 1 naar de kroon gingen steken wat betreft luistercijfers. Wij zullen altijd kleiner blijven dan Radio 1: we hebben een kleinere organisatie en richten ons op een specifieke doelgroep; Radio 1 moet een breder publiek aanspreken. Maar ik ben absoluut nog niet tevreden met waar BNR nu staat. Sinds mijn aantreden hebben we een marktaandeel van 0,7 procent (zo'n 550.000 luisteraars per week, red.). Prima, maar ik heb altijd gezegd dat een procent haalbaar moet zijn. Dat blijft het doel."

Is de luisteraar goed genoeg bekend met BNR?
"Daar is winst te halen. Van de Radio 1-luisteraars weten we uit onderzoek dat de helft nog nooit naar BNR heeft geluisterd. Een kwart heeft nog nooit van ons gehoord en verwart BNR met BNN of BVN. Ook bestaat bij mensen de misvatting dat wij de hele dag beurskoersen uitzenden. Wij moeten over het voetlicht brengen dat we een goede nieuwszender zijn, die eigen keuzes maakt. Ik denk dat er, binnen de doelgroep van hoogopgeleide, ondernemende types, nog voldoende mensen zijn die na kennismaking verkocht zijn."

Hoe bereikt u die mensen?
"Onlangs hebben we geëxperimenteerd met het nieuwsbulletin van BNR op Nu.nl. Dat ging als een speer. Nu zoeken we naar een structurele vorm. Bij Radio 538 schuiven onze medewerkers af en toe aan om het nieuws te duiden. Ik wil kijken of wij voor andere radiostations ook bulletins kunnen verzorgen. Zo kunnen we uit een breder publiek mensen bereiken die wellicht interesse hebben in BNR."

In uw eerste jaar als hoofdredacteur kwam er bij Radio 1 een radiospotje voorbij onder de naam Bay & Air. Is dat de goede manier om in de belangstelling te komen?
"Dat grapje moet kunnen, vind ik. BNR is in 1998 ontstaan vanuit een clubgevoel, met een beetje Pietje Bell. Dat is ook de kracht van het bedrijf. De afgelopen drie jaar zijn we professioneler geworden: de programmering is strakker, elke werkdag zit op hetzelfde moment dezelfde presentator in de studio. Dat is een positieve ontwikkeling, de keerzijde is dat je iets van het brutale kwijtraakt. En juist dat brutale is het grote verschil met Radio 1."

Hoe luistert u naar het vernieuwde Radio 1?
"Wat zij nu doen, is in mijn ogen heel erg richting BNR gekomen: het Radio 1 Journaal met een sidekick, meerdere mensen die aanschuiven, rubrieken over gadgets en wetenschap - dingen die wij al jaren hadden. Ik vind het verbeterd; leuk om naar te luisteren."

Toch druppelt er van alle kranten kritiek door over de nieuwe programmering.
"Ik vind dat er soms wat krampachtig wordt omgegaan met kritiek bij Radio 1. Jurgen van den Berg was nogal gepikeerd na commentaar van Jean-Pierre Geelen in de Volkskrant. Jurgen is één van de beste presentatoren van Nederland, laat hij zich daar op concentreren. Radio is slow business, dat heeft tijd nodig. Neem die tijd dan ook."

U werkte sinds uw veertiende bij de publieke omroep. In de eerste week bij BNR kreeg u een lijst onder ogen met sponsors die moesten aanschuiven bij een redactionele radio-uitzending. Was het wennen bij de commerciëlen?
"Ik heb dat sponsorcontract, dat om enkele tienduizenden euro's ging, direct verscheurd. Een sponsor mag zich niet mengen in de redactionele content. Die lijn houd ik vol tot ik hier de deur achter me dichttrek. Om me heen zie ik dat de panelen bij verschillende mediabedrijven aan het schuiven zijn. Daar doe ik niet aan mee."

Wat bedoelt u?
"Ik zie op de website van RTL-Z dat het mogelijk is om redactionele zendtijd te kopen. In Volkskrant Magazine weet ik soms niet of voor sommige rubrieken is betaald. Elsevier Medialab schrijft de teksten voor een folder van Binck Bank. Dat is echt een aantal bruggen te ver."

null Beeld Pablo Delfos
Beeld Pablo Delfos

Was die sponsorlijst het gekste wat u heeft meegemaakt?
"Dat denk ik wel. Er zijn sponsors die een uur kant-en-klare radio willen aanleveren, maar daar moet je niet aan beginnen. Wij hebben sponsors nodig. Een sponsor kan zijn naam koppelen aan een programma, die naam zal ook worden genoemd bij aankondigingen, maar een sponsor zal nooit invloed uitoefenen op de inhoud. Het is ook voor iedereen duidelijk hoe ik daar in sta."

Heeft u de verschillen tussen een commerciële zender en de publieke omroep vooraf goed ingeschat?
"De verschillen zijn nog groter dan gedacht. Doordat wij zelf onze broek moeten ophouden, word je gedwongen om na te denken over creatieve oplossingen. Soms is een idee dan niet haalbaar. Dat maakt me wel jaloers op de ict-budgetten van de publieke omroep. Daartegenover staat dat de lijnen bij BNR veel korter zijn: bij de NPO zag ik dat er over elke beslissing weer moest worden vergaderd door zenderredacties. Daar werd je af en toe helemaal gek van."

Vijf jaar geleden moest u stoppen als presentator door een chronische aandoening aan uw stembanden. Inmiddels lijkt uw stem weer op peil. Mist u het radiomaken nog?
"Ja en nee. Als er een extra nieuwsuitzending is of als we door vakantie en ziekte wat onderbezet zijn, kriebelt het aan alle kanten. Maar toen ik hier kwam, heb ik met mezelf en met de redactie afgesproken niet te gaan presenteren. Dat is een goed besluit geweest. Ik kan vrij van eigenbelang oordelen over presentatoren en programma's. Ik kan de verdenking niet op me hebben liggen dat ik ook nog een graantje wil meepikken."

Sjors Fröhlich in 2013 Beeld anp
Sjors Fröhlich in 2013Beeld anp

Dat is heel rationeel, maar voor een radioliefhebber als u moet het soms lastig zijn.
"Ik heb als presentator heel mooie programma's mogen maken waar veel mensen naar luisterden en ik wil niet als een zielig geval een comeback maken. Mijn stem is nog steeds niet goed genoeg. In deze functie is het bovendien niet aan de orde. Ik ben nu net mijn vierde jaar als hoofdredacteur ingegaan. In principe is de benoeming voor vier jaar. Er komt dit jaar dus een gelegenheid dat zowel ik als het bedrijf goed moeten nadenken. Voor mij is het al vrij duidelijk: ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin. Het is erg leuk om eindverantwoordelijk te zijn. Als je een programma presenteert dat het goed doet, heb je als presentator behoorlijk wat in de melk te brokkelen, maar het helemaal naar je hand zetten gaat niet. In deze functie kan dat wel. Ik ben nog niet klaar bij BNR."

Wat moet er nog gebeuren voor u wel klaar bent?

"De advertentieinkomsten zijn vorig jaar teruggelopen. Omdat wij geen content-inkomsten hebben - radio luister je gratis - is het machtig interessant om te kijken hoe we verder gaan. Daar zijn veel ideeën over. Daarnaast wil ik het bedrijf winstgevend houden en omhoog hebben in luisterdichtheid. Wat ik zeg: er is nog genoeg te doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden