Update

Sissy-Boy slaat vleugels uit in België

Oilily, gevestigd in Amsterdam-Noord, is begin deze maand failliet verklaard door de rechter, nadat de modeketen eerder uitstel van betaling had aangevraagd. Foto ANP Beeld
Oilily, gevestigd in Amsterdam-Noord, is begin deze maand failliet verklaard door de rechter, nadat de modeketen eerder uitstel van betaling had aangevraagd. Foto ANP

Modeketen Sissy-Boy breidt uit, ondanks de economische recessie. Het bedrijf gaat winkels openen in België, kindermeubels verkopen en heeft interesse in een overname van Oilily.

Michael Smit (51) kan zich die maandagochtend, oktober 2008, nog levendig voor de geest halen: de dag waarop de economische crisis landde bij Sissy-Boy.

''Op ons wekelijks overleg keken wij elkaar aan: wat gebeurt hier? Wij hadden nog niets gemerkt van de crisis en ineens: pats, onderuit,'' zegt Smit, oprichter, directeur en eigenaar van Sissy-Boy, de keten voor dames- en herenkleding, meubels en verzorgingsproducten.

Het waren de dagen waarop de crisis de voorpagina's van de kranten domineerde en de Nederlandse staat banken van de ondergang moest redden. Consumenten gingen subiet bezuinigen.

''Tot en met september zag het ernaar uit dat wij het beste jaar ooit zouden draaien,'' aldus Smit. ''Door de financiële crisis is 2008 niet uitgegroeid tot uitmuntend jaar, maar tot een net jaar.''

Sissy-Boy sloot 2008 af met winst en een grotere omzet. Het jaar 2009 begon veelbelovend, maar in maart vlakten de verkopen weer af. De laatste twee weken waren goed. ''Al met al gaat onze omzet ongeveer gelijk op met die van vorig jaar.''

Smit opende in 1981 modewinkel Scooter in Zaandam. Een jaar later lanceerde hij Sissy-Boy in de Kalverstraat. De keten groeide snel, maar halverwege de jaren negentig ging het bijna mis. Smit deed vanwege een ziekte een stap terug en de leiding kwam in handen van consultants, die vooral inzetten op groothandel. Dat was geen succes.

De oprichter greep bij zijn terugkeer in, vroeg faillissement aan en kocht de keten direct terug voor een doorstart, zonder groothandel. Het aantal winkels ging terug van zeventien naar acht.

Sindsdien is het bedrijf gegroeid naar 31 winkels, waarvan zeven in Amsterdam, één in Amstelveen en één op Schiphol én een strandtent in Bergen. Smit wil de keten verder uitbreiden, ondanks de crisis. In augustus opent Sissy-Boy een tweede winkel in België en wil daar groeien tot acht à negen zaken.

Dit jaar lanceert Sissy-Boy een nieuw concept: Homeland junior, met meubels- en kleding voor kinderen. Sissy-Boy heeft zich ook gemeld bij de curator voor een overname van de Europese winkels van de failliete modeketen Oilily, maar volgens de curator is er nog geen bod uitgebracht.

Het modebedrijf is op eigen kracht gegroeid tot zijn huidige omvang en Smit is voorlopig niet van plan externe partijen aan boord te halen. ''Mocht een Europese partij zich bij ons melden, dan denken wij er wellicht over na. Want dat is mijn droom, dat Sissy-Boy uitgroeit tot een Europese keten.'' (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden