Plus Blikvangers

Signalerend Object oogt als een enorm origamikunstwerk

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Signalerend Object.

Signalerend Object van Cyril Lixenberg: 'Bij mij moet de vorm het beeld geven.' Beeld Tammy van Nerum

Voor de deur van verpleeghuis Eduard Douwes Dekker ligt een kleine vijver. Er stromen vijf dunne straaltjes uit de zijkant van de vijver, wat een rustgevend geluid geeft.

Een bank achter het water wordt veel gebruikt door bezoekers die even moeten wachten op vervoer. Zij kijken daar uit op een knalgeel beeld, dat is gemaakt van gelakt staal.

Het moet heel zwaar zijn en tegen windstoten kunnen, dus diep verankerd zijn in de grond, maar zo ziet het beeld er absoluut niet uit. Het oogt licht en luchtig, als een ingeknipt blad papier, als een enorm origamikunstwerk.

Londen, Parijs en Amsterdam
Cyril Lixenberg (1932-2015) werd geboren in Londen in een groot Joods gezin met twaalf kinderen. Door tekenlessen en museumbezoek ging er een nieuwe wereld voor hem open en besloot hij kunstenaar te worden.

Lixenberg bezocht in het begin van de jaren vijftig de Central School of Arts and Crafts in Londen en daarna studeerde hij aan de École nationale supérieure des beaux-arts in Parijs.

Hij verhuisde in 1959 naar Amsterdam na een tip van een vriend voor een goedkope woning in het centrum - zo ging dat vroeger. De stad beviel hem zo goed dat hij er de rest van zijn leven is blijven wonen. Daarnaast werkte hij veel in Friesland, waar hij ook een atelier had.

Geometrische beeldtaal
Aanvankelijk schilderde Lixenberg expressionistisch, maar zijn werk werd steeds geometrischer. "Bij mij moet de vorm het beeld geven," zei hij eens in een interview, "ik wil zo min mogelijk daarvan afleiden. De strakke vorm betekent voor mij een opening naar een ruimtelijke wereld."

Naast beelden in de openbare ruimte maakte Lixenberg vooral veel zeefdrukken, een techniek die zich bijzonder leent voor een strakke en heldere vormentaal.

Signalerend Object

Sinds 1990
Kunstenaar Cyril Lixenberg
Waar Schoenerstraat 11, Banne Buiksloot

Lixenberg had in Nederland al veel beelden in de openbare ruimte gemaakt, toen dit kunstwerk in 1990 werd geplaatst. Aan de Baden Powellweg in Osdorp staat overigens Blauwe boog, een beeld dat een jaar eerder werd neergezet.

Voor zijn geometrische beeldtaal vond Lixenberg inspiratie in het Hollandse landschap en in de traditie van de beeldende kunst. Bij dat laatste moeten we vooral denken aan de eenvoud en abstractie van Mondriaan en Van Doesburg.

De knik in Signalerend Object is een frivool gebaar dat weer helemaal niet past in die traditie. "Ik ben geen Doesburg en ik ben al zeker geen calvinist, dus uiteindelijk ben ik die strakke vormen gaan manipuleren. En dat doe ik nog steeds. De basis van mijn werk bestaat uit geometrische figuren, maar dan begint het.''

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.