Shuttlebus rijdt toeristen nu naar 'Amsterdamse' Batavia Stad

Met het groeiende aantal buitenlandse bezoekers 'groeit' Amsterdam mee. Een shuttlebus rijdt toeristen nu naar 'Amsterdam Fashion Outlet', ook wel bekend als Batavia Stad - in Lelystad.

Aankomst van de Daily Shopping Shuttle; een bus die dagelijks rijdt tussen het Centraal Station en Bataviastad (Lelystad)Beeld Mats van Soolingen

Je mag het nog net geen rennen noemen, maar het scheelt niet veel. De verslaggever kan vragen blijven afvuren, deze toerist uit Hongkong - witte sportschoenen, korte broek, zonneklep - móet door. 'No time, we have two hours, then bus leaves,' roept ze in het voorbijgaan, met de blik op de uitgevouwen plattegrond van outletcentrum Batavia Stad. 'We zoeken Europese merken.'

In haar kielzog twee meedravende familieleden, waarvan één inmiddels richting heeft: de Nikewinkel. Op deze tropische dag lijkt het clubje eerder bevangen door exclusieve kledingmerken dan door de hitte, en ze zijn niet de enigen. De MSC Splendida, het grootste cruiseschip dat de stad ooit ontving, meerde vanochtend pas aan bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA), maar al rond het middaguur kwam de touringcar vol passagiers zuchtend tot stilstand voor de entree van 'Batavia Stad Amsterdam Fashion Outlet'.

De Canadese Ellen (65) uit Toronto kan precies uitleggen waarom winkelen leuk is als de mussen van het dak vallen. 'De prijzen zijn hier goed. Ik hou van shoppen, en dat is een understatement. Winkelen is therapie,' zegt ze, met haar man nadrukkelijk zwijgend naast zich. 'Reizen bestaat niet alleen uit sight-seeing, het is ook winkelen.'

Toeristentrekker
Batavia Stad in Lelystad, de Designer Outlet in Roermond, Wertheim Village in Duitsland, Bicester Village in Londen of Rocca in Barcelona - voor veel toeristen zijn outletcentra met hun afgeprijsde kleding, schoenen en tassen net zo'n vaste vakantieprik geworden als een bezoek aan het oude stadscentrum, strand of een museum. New York bouwt nu op Staten Island 'Empire Outlets', met ruim honderd winkels - een geheide toeristentrekker.

'Toeristen weten ons al goed te vinden: veel Duitsers komen met de eigen auto, en vooral Chinezen, Russen en Israëliërs komen als deel van een georganiseerde toer,' zegt directeur Patrick Jansen van het veertien jaar oude Batavia Stad. Maar er zijn maar weinig Brazilianen of Russen die 'Amsterdam Fashion Outlet' op eigen houtje weten te bereiken via een trein- en busreis naar Lelystad - te ingewikkeld.

Tegelijkertijd zag Jansen ook de laatste prognoses van Holland Marketing (NBTC); het aantal buitenlandse toeristen dat de zomer in Nederland doorbrengt, blijft groeien, dit jaar tot 3,2 miljoen. Een groot deel verblijft in en om Amsterdam.

Het leidde tot een eenvoudige conclusie: vanaf deze maand zet het outletcenter elke dag een shuttlebus in die van de drukke Prins Hendrikkade naar de uitgestrekte Bataviahaven in Lelystad rijdt om het centrum 'dichterbij te brengen'. 'We vallen nog net binnen de metropool Amsterdam, en hier in de omgeving is ook veel moois te beleven.'

Paar uur reistijd
De stadsgrenzen worden al langer opgerekt voor buitenlandse bezoekers die de hand niet omdraaien voor een paar uur reistijd. Onder de rook van Amsterdam profiteren onder meer Amsterdam Castle (Muiderslot) en Amsterdam Beach (Zandvoort aan Zee) van de toenemende populariteit van de stad, tegelijkertijd wordt de stad zo ontzien.

Batavia Stad zet vooral in op de toerist die kan en wil spenderen. Bij de recepties van vier- en vijfsterrenhotels is de shuttlebus onder de aandacht gebracht. De lederen bus­stoelen en de rit langs het Markermeer moeten de kooplust verder opwekken.

Op deze warme dag doen de passagiers van MSC Splendida het wat rustiger aan. Ingegeven door de plotselinge warmte kochten Elisabeth en Joachim (67) uit Frankfurt alleen een blouse met korte mouwen.'Vandaag houden we het even bij gucken, nicht kaufen. We zijn klaar om met de bus terug te gaan, voor die vaart door de Amsterdamse grachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden