Showen en flaneren in PC

De PC Hooftstraat zondagmidag. De door de glossy Grazia en de winkel- en museumbuurt georganiseerde Grazia PC Catwalk. Foto ANP Beeld ANP Kippa
De PC Hooftstraat zondagmidag. De door de glossy Grazia en de winkel- en museumbuurt georganiseerde Grazia PC Catwalk. Foto ANPBeeld ANP Kippa

AMSTERDAM - Tachtig modellen, ruim 180 'looks' en een 350 meter lange catwalk. De PC Hooftstraat stond gisteren in het teken van 'het grootste openluchtmode-event' van Nederland.

Hoofdredactrice Hilmar Mulder van de glossy Grazia, die met het Fashion & Museum District tekende voor de organisatie, was na afloop een gelukkig mens. Enigszins gespannen had ze in de uren voordat de eerste modellen aan hun lange wandeling zouden beginnen, de buienradar in de gaten gehouden. En gelukkig, geen spatje! Zo bleven alle kapsels van min of meer bekend Amsterdam netjes in model. Die van de hoofdredactrice en de modellen waren speciaal onder handen genomen door de haarspecialisten van Wella Professionals, ook in de organisatie. Mulder twitterde: 'M'n uitgedroogde beachlokken worden door het team omgetoverd tot een droombos.'
En zo kon niets de megamanifestatie in de weg staan. Nog groter en spannender dan vorig jaar, aldus Mulder. Met 'een frontrow' voor liefst twaalfhonderd liefhebbers. En toegankelijk voor iedereen, niet alleen de happy few.

Drie jaar geleden was de eerste Grazia PC Catwalk, met als slogan: 'Zou je graag een heuse modeshow willen bijwonen, maar heb je niet het geluk bij de Fashion Incrowd te horen? Niet getreurd!' Dus was het ook nu bomvol langs de catwalk. Met bekende gezichten als Tatjana, die haar jarige moeder had meegenomen, tot anonieme(re) 'fashionistas', die het nodige uit de kast hadden getrokken om kans te maken op 'de best dressed award'.

Zo werd overal geshowd en geflaneerd. Op de catwalk deed men dat in de nieuwste herfst- en wintertrends. Van kleurige wollen vesten tot modieuze ijsmutsen en een jurkje waar de billen van de mannequin ondeugend onderuitpiepten. Niet voor té strenge vorst.

Het kwam allemaal gratis voorbij: de nieuwe creaties van Replay, Tommy Hilfiger en Cosmic Cowboys in de categorie 'casual en denim fashion' en, in het sjiekere segment, onder meer Emporio Armani en Max Mara. ''Vooral kijken, niet kopen,'' aldus een bezoekster. En genieten.

Mulder, na afloop stralend: ''Het was vooral één groot feestje!'' (CORRIE VERKERK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden